SvD
om talet
Margit
Gennser
Home
|
Obs
det talade ordet gäller!
Ett
Fredens och Frihetens Europa
Anförande av partiordförande Carl Bildt vid moderat
Europakonferens i Stockholm fredagen 12 februari 1999.
För ett decennium sedan började den stora förändringen
av Europa. Historien sköt ny fart.
Det var i februari 1989 som de samtal i Warszawa som blev början
på slutet på de socialistiska diktaturerna i
Centraleuropa inleddes.
Det var i februari 1989 som Sovjetunionen slutligen tvingades
att dra tillbaka sina sista soldater från Afghanistan efter
invasionen av detta land ett decennium tidigare.
Och det var i februari 1989 som den svart-blå-vita
estniska flaggan åter kunde hissas över Tallinn.
En ny europeisk era höll på att ta sin början.
Här i Sverige var det bara vi moderater som vågade
att tala om det nya Europa. Som vågade säga att muren i
Berlin skulle rivas, att samarbetet i Europa skulle vidgas och att
det var en självklarhet att också vårt land skulle
vara med och bygga ett enat och ett fritt Europa.
Vi hade vågat tala om det europeiska samarbetets nödvändighet
och socialismens nära förestående fall redan i valrörelsen
1988. Men mötts med tystnad och avståndstagande.
Och mönstret förblev märkligt nog detsamma
under det europeiska märkesåret 1989.
Det var året när socialdemokraterna skulle
presentera sina politik för 1990-talet. Men när de i början
av hösten publicerade sitt uppreklamerade s k 90-talsprogram
fanns Europa knappt med. Någon diskussion om svenskt
medlemskap i den Europeiska Gemenskapen var inte att tänka på.
Vi ville öppna dörren till ett Europa i förändring.
Socialdemokrater ville envist hålla den stängd.
Vi var drivkraften i en framtidsinriktad Europapolitik, medan
socialdemokraterna var den motkraft som helst inte ville se vad som
höll på att hända, och absolut inte ville dra några
slutsatser av det.
De utstrålade obehag när muren föll i Berlin.
De famlade med orden när folken i Estland, Lettland och Litauen
begärde sin frihet. De gömde sig bakom gamla formler när
frågan om Sveriges deltagande i det europeiska samarbetet kom
upp.
Jag säger inte detta bara för att det är
nyttigt att komma ihåg. Jag säger det därför
att mönstret från då i hög grad har förblivit
mönstret sedan dess.
Vi som drivkraften för framtiden. De som motkraften mot
det nya. Så ser rollerna ut också i den viktiga
Europapolitiken.
Hösten 1991 drev vi och verkligheten i stark
allians den sönderfallande socialdemokratiska regeringen till
att i en bisats acceptera nödvändigheten av en svensk ansökan
om medlemskap i den Europeiska Gemenskapen.
Och det blev därefter vår historiska uppgift att
inleda och slutföra förhandlingarna om vårt
medlemskap. Vi hade redan långt tidigare satt upp som
tydligt mål att Sverige skulle bli medlem fr o m 1995. Men det
var då få som trodde det skulle vara möjligt.
Europapolitiken var den första punkten på
reformprogrammet för den fyrpartiregering som vi ledde
under dessa år. Och trots inledande skepsis inom och utom
landet lyckades vi med det som vi hade lovat.
Det var på ett soldränkt Korfu i Grekland fredagen
den 24 juni 1994 som Ulf Dinkelspiel, Margaretha af Ugglas och jag
undertecknade det viktigaste avtal som Sverige förhandlat fram
och undertecknat under detta århundrade.
Och det var detta avtal som godkändes i folkomröstningen
den 13 november samma år. Ett avtal utan undantag, inskränkningar
och reservationer. Ett avtal om Sveriges fulla medlemskap i det
fulla samarbetet i den Europeiska Unionen.
Det var i hög grad just vi som vann den folkomröstningen.
Socialdemokraterna hade under större delen av året i det
närmaste vägrat att ta ordet Europa i sin mun. Inför
folkomröstningen stod de svårt splittrade.
Och deras senkommenhet ledde till den tragiska situationen att
fler socialdemokrater röstade mot än för
medlemskapet.
Det var först våra moderata insatser, och därefter
våra moderata röster som tog Sverige från randstat
till medlem i den Europeiska Unionen.
När vi den 17 september 1995 gick till val för att för
första gången välja våra svenska medlemmar av
Europaparlamentet blev det i hög grad ett val mellan dem av oss
som fullt ut ville medlemskapet och dem som fortfarande mest sade
nej.
Åter var socialdemokraterna splittrade och söndrade.
Åter var det vi som fick stå för den tydligaste
kraften för en framtidsinriktad Europapolitik.
Nu har vi varit medlemmar i lite mer än fyra år.
Och vi börjar nu att förbereda oss för att för första
gången vara med i det gemensamma valet i 15 europeiska länder
till det Europaparlament som kommer att få en klart mer
betydelsefull roll under kommande år.
Vi har anledning att blicka bakåt på det som
Europa uppnått och inte uppnått under det 1990-tal som
nu snart går till ända. Och vi har än större
anledning att blicka framåt.
Den där dagen för mer än fem år sedan på
Korfu talade jag om de viktigaste framtidsuppgifter som jag såg
för det europeiska samarbetet.
Det viktigaste var freden.
Bortom bergen på andra sidan Korfu-sundet
ligger Albanien med dess frigörelse från
kommunismen och där bortom ligger Kosovo med det
kvarvarande förtrycket och där bortom Bosnien och
Sarajevo med tragedierna och lidandet.
Vi har inte rätt att ta freden i Europa för
given. Och det är min djupa övertygelse, att det bara är
ett fördjupat och vidgat samarbete mellan Europas nationer och
folk som kan säkra freden och rida spärr mot tragedierna,
lidandet och eländet.
Europas återförening är vår
historiska uppgift under de kommande åren.
Det steg Sverige tog då var en del av återföreningen
av ett Europa vars splittring vållat så mycket lidande
under detta århundrade. Och i dag omfattar den Europeiska
Unionen i stort sett hela det som vi tidigare brukade kalla Västeuropa.
Det Norge som 1995 sade nej verkar i dag att döma
av opinionsundersökningarna - att vara på väg att ångra
sig. Och det Schweiz som tidigare sett utanförskapet som ideal är
tydligt på väg in i sin omprövning.
Men det stora steget var inte föreningen av västra
Europa efter det kalla krigets ofta konstlade delning.
Det stora och för freden avgörande steg är det
som inleddes med besluten i Luxemburg i slutet av 1997 om att inleda
förhandlingar om fullt medlemskap med Estland, Polen, Tjeckien,
Ungern, Slovenien och Cypern och att intensifiera förberedelserna
med Lettland, Litauen, Rumänien, Bulgarien och Turkiet.
Och till den listan kommer nu också att läggas
Slovakien vars strävan efter medlemskap lett till en
tydlig vändning till demokrati och Malta som efter
att ha gjort sig av med en socialdemokratisk regering nu insett att
man är en europeisk nation snarare än en afrikansk ö.
Det är en historisk förändring. För bara
ett årtionde sedan var Europa fortfarande delar. Ett delat
Tyskland. Ett delat västra Europa. Ett delat Europa i stort.
Nu håller Europa steg för steg på att helas där
nära och gamla gränser rivs och nya broar byggs.
I går var Europa delat. I dag i Europa finns ingen enda
nation som vill ha ett i morgon utanför eller isolerat från
den Europeiska Unionen.
De som i vårt land fortfarande står för den
nationella isoleringens och egoismens politik miljöpartister,
vänsterpartister och Sverigedemokrater i en röra där
det är mer som förenar än som skiljer har nog någon
gång anledning att betänka detta.
Men det som skett hitintills är bara början. Arbetet
med att gå vidare med utvidgningen av den Europeiska Unionen
med att hela Europa måste bli en av de viktigaste
uppgifterna för Europaparlamentet, för Europakommissionen
och för medlemsländerna under de kommande åren.
Det kräver att medlemsländerna snabbt kommer till
ett beslut om de viktiga finansierings- och reformfrågor som
nu ligger på deras bord. Ambitionen måste vara att se
till att dessa får sin lösning i samband med det extra
toppmötet i Berlin den 24 och 25 mars.
Om detta sker skapas förutsättningar för att gå
vidare med de medlemskapsförhandlingar som nu inletts. Och då
skapas också förutsättningar för att mot slutet
av året vid toppmötet i Helsingfors i december
fatta beslut såväl om att föra fram nya
kandidatländer till de formella förhandlingarna som att sätta
upp ett klart och tydligt mål för när nya medlemmar
skall tas in.
Parlament, kommission och råd bör sätta upp
2003 som det år då den femte utvidgningen av Unionen
skall komma till stånd. När steget äntligen tas över
den gräns som så länge delade Europa.
Detta kommer att kräva en kraftansträngning av
kandidatländerna. Det kommer inte att gå att i förväg
ställa ut några garantier för att det ena eller det
andra av dem kommer att klara av dem. Men den garanti som måste
ställas ut är, att klarar av att vidta de åtgärder
som krävs, så kommer dörren till medlemskapet då
att äntligen stå öppen för dem.
För Sverige är det självklart att det är
av speciell betydelse att såväl Estland som Lettland och
Litauen klarar detta. Jag ser i dag ingen anledning att betvivla
detta. Men vi har anledning att ständigt påminna våra
baltiska vänner om den politiska kraft som detta mål kräver,
och att på alla de sätt ge dem det stöd som vi kan i
detta arbete.
Samtidigt som vi skall ställa upp målet om den
femte utvidgningen år 2003 måste vi börja att
diskutera målen och möjligheterna bortom detta.
Att skapa förutsättningarna för en bättre
relation till det viktiga Turkiet med dess nyckelposition som brygga
mellan Europa och viktiga delar av Asien, med medlemskapet som det
självklara perspektivet.
Att börja att bygga en ny struktur för samarbete och
integration med och inom den turbulenta regionen söder om
Slovenien och norr om Grekland. Jag har ofta talat om detta som den
långsiktiga fredens avgörande förutsättning i
denna så sargade del av vårt Europa.
Att se om det finns steg bortom dagens och hitom medlemskapets
som kan tas för att knyta banden närmare mellan de svåra
reformernas Ryssland och det europeiska samarbetet. När Finland
under sitt ordförandeskap kommer att föra upp diskussionen
om det europeiska samarbetets nordliga dimension på
dagordningen har detta sin betydelse också i just detta
sammanhang.
Den successiva vidgningen av samarbetet, genom det direkta
medlemskapet eller genom de särskilda samarbetsarrangemangen, måste
vara en av de avgörande uppgifterna under de kommande fem åren.
Att fullborda en utvidgning till 2003. Och att skissera perspektiven
för Europa i dess helhet för perioden som kommer därefter.
Detta är den ena alldeles avgörande delen av den
fredsuppgift som förblir den Europeiska Unionens allra
viktigaste också när vi tar steget in i det kommande århundradet.
Men den andra är att gå vidare när det gäller
arbetet med att ge den Europeiska Unionen en tydlig gemensam
utrikes- och säkerhetspolitik.
Åtskilligt har skett också i detta avseende på
1990-talet. Ändå är det på detta område
som många kommit att uppleva sig som svikna av Europa under
detta decennium.
När granaterna regnade över Vukovar, Sarajevo och
Knin upplevdes det europeiska samarbetets som kraft- och orkeslöst.
Och där européerna inte förmådde, kunde
amerikanarna stiga in och visa kraft och beslutsamhet.
Det är inte minst dessa erfarenheter som nu leder till en
ny diskussion om det europeiska freds- och säkerhetssamarbetet.
I sin s k St Malo-deklaration från i slutet av förra
året skisserar Frankrike och Storbritannien gemensamt på
en utveckling som ger den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken
också den militära komponent som är en nödvändighet.
Fred och säkerhet i Europa är inte längre främst
en fråga om den militära avskräckningen längs höga
gränser, utan om den fredliga integrationen och samverkan över
gränser som blir allt lägre. Det är just detta som gör
den Europeiska Unionen till den främsta långsiktiga
fredsfaktorn i Europa.
Men en politik för fred måste samtidigt vara en
politik som kan visa styrka, i yttersta fall också militärt.
Det borde detta decenniums erfarenheter i sydöstra Europa ha lärt
oss.
Nu inleds en diskussion om hur den militära dimensionen i
den gemensamma fredspolitiken skall stärkas. Vid toppmötet
i Köln kommer man att ange en ny riktning. Och före det
att Sverige första halvåret 2001 övertar ordförandeskapet
tror jag att man kommit fram till överenskommelser om hur detta
skall ske.
För oss är det en självklarhet att Sverige
borde ha ett intresse av att vara drivkraft snarare än motkraft
även i denna diskussion.
Det är inte gårdagens neutralitetsdoktriner, utan
framtidens samarbetsrelationer, som är nyckeln också till
vår egen säkerhet och till stabiliteten i vår egen
del av Europa.
De som bara blickar bakåt ser bara skäl att bromsa.
Vi som i stället främst ser framåt ser i stället
skälen att driva på.
I detta ligger med stor sannolikhet också en utveckling
där den s k andra pelaren i den Europeiska Unionen förstärks
genom att de avgörande delarna av den Västeuropeiska
Unionen integreras med denna. Den Europeiska Unionen får därmed
instrumenten för arbete tillsammans med USA inom ramen för
NATO, för dialog och samverkan inom NATO liksom för möjligheten
för ett självständigt agerande i de fall där
detta anses önskvärt.
Redan steget in i den Europeiska Unionen gjorde att vi icke längre
hade skäl att sätta beteckningen neutral på vårt
land. Vi gick in i en fredsallians som strävade efter en
gemensam utrikes- och säkerhetspolitik. Vi gick in i en säkerhetsgemenskap
som också strävar efter att bli en säkerhetsallians.
Därmed borde det vara tydligt, att gamla doktriner om
alliansfrihet inte får tillåtas att bromsa våra möjligheter
både att delta i och att driva på denna europeiska
utveckling. Och med den roll som denna kommer att få inom den
vidare atlantiska ramen ter detta sig ännu mer naturligt när
det gäller också våra egen fred och framtid.
Freden förblir den viktigaste av uppgifter för det
europeiska samarbetet under kommande år. Den kräver att
vi är beredda att driva på när det gäller både
den omedelbara utvidgningen och det längre perspektivet. Den kräver
inte bara att vi inte bromsar utan att vi också är
beredda att driva på när det gäller utvecklingen av
den gemensamma utrikes-, säkerhets- och fredspolitiken.
Vi vill göra den Europeiska Unionen till en allt starkare
fredsallians för allt fler europeiska länder.
Men detta kräver också att vi är beredda att
konstruktivt diskutera och fatta beslut om hur de rent
institutionella delarna av det europeiska samarbetet skall byggas
vidare. Vi måste ha tydligare och bredare möjligheter
till avgöranden också med kvalificerade majoritetsbeslut
i det samarbete som blir allt vidare.
Och de besluten måste vi vara beredda att fatta innan
utvidgningen 2003. Kanske blir det t o m så att det blir just
dessa frågor som kommer att stå i centrum under den
period då Sverige kommer att inneha ordförandeskapet. Det
vore då närmast katastrofalt om vi skulle framstå
som bromsare eller begränsare. Då skulle vi riskera att
bromsa utvidgningen och att begränsa möjligheterna till
fred i framtidens Europa.
Det får inte ske. Vi måste vara drivkraften att förhindra
att dessa motkrafter sätter käppar i den europeiska
fredsprocessens hjul.
Freden är den ena huvuduppgiften.
Den andra är välfärden. Den ekonomiska
utvecklingen. Också denna kommer att ställa nya krav.
Också här är det viktigt att vi kan vara drivkraften
för framtiden.
Sedan årsskiftet har elva av unionens länder från
Portugal i
söder till Finland i norr påbörjat det
historiska steg som införandet av den gemensamma valutan innebär.
Det få trodde skulle vara möjligt har redan hunnit bli
europeisk verklighet.
Det är svårt att underskatta betydelsen av detta
steg. Det handlar om den enstaka största ekonomiska förändringen
i vår del av världen i vår tid. Ett steg som öppnar
upp möjligheten av en revolution i ekonomisk utveckling.
Den gemensamma valutan frigör den europeiska ekonomins från
valutainstabilitetens begränsningar och valutaväxlingarnas
kostnader. Den innebär en ny öppenhet när det gäller
priser, löner och skatter tvärs genom våra olika
ekonomier. Den är en konkurrensrevolution som bereder vägen
för en konsumentrevolution.
Den gemensamma valutan införs nu samtidigt som den nya
ekonomins möjligheter genom Internet och elektronisk handel börjar
att bli allt tydligare.
Fortfarande ligger Europa tydligt efter USA. På andra
sidan Atlanten räknar man med att ca en tredjedel av den
ekonomiska tillväxten under de senaste åren legat inom
informations- och kunskapssektorn. Förra året räknade
man med att ca 40% av de nya jobben kom inom denna snabbt växande
del av ekonomin.
Kombinationen av den gemensamma valutan och av de gemensamma
elektroniska möjligheter som Internet innebär en enorm möjlighet
till nya jobb och ny välfärd under kommande år.
Men detta kommer inte att komma automatiskt. Den gemensamma
valutan skapar möjligheter men den innebär samtidigt
nya krav på politiken.
Det är inte genom att subventionera och skydda det gamla,
utan genom att mycket medvetet bereda marken för det nya, som
vi full ut kan utnyttja alla de möjligheter som kombinationen
av Euron och Internet kommer att innebära.
Ingen annan politisk kraft i vårt land har varit så
tydlig som vi i dessa frågor och det skall vi fortsätta
att vara.
Vi vill att också vårt land så snabbt som möjligt
skall få de fördelar som den gemensamma valutan innebär.
Det hade varit en betydande fördel för Sverige om vi hade
kunnat vara med redan nu. Men det blockerades av andra.
Nu ställer vi upp som mål att Sverige allra senast
den 1 januari 2002 när de nya gemensamma sedlarna och
mynten införs skall vara med i den gemensamma valutan.
Det kräver tekniska förberedelser, politiskt
ledarskap och förmågan att fatta beslut. Vi har efterlyst
snara överläggningar om en stabilitets- och europakt som
skulle visa vägen framåt i denna fråga.
Självfallet är detta en viktig fråga också
i Europaparlamentet. Det ter sig alldeles orimligt att skicka
personer att företräda Sverige i Europaparlamentet som
inte vet vad de vill i en av de allra viktigaste europeiska och
svenska framtidsfrågorna.
Att fortsätta att bilda opinion i denna fråga blir
en av våra viktiga uppgifter.
Men det är inte svårt att se de politiska
skiljelinjer som finns när dessa frågor kommer upp till
debatt.
Tveksamheten inför den gemensamma valutan. Motståndet
mot de förbättringar som krävs för ett bättre
företagandeklimat i Sverige och i Europa. En gammal politik som
blickar bakåt.
Att en sådan politik bromsar och försvårar för
Sverige är alldeles uppenbart. Men det är också en
politik som är farlig för Europas framtid.
Med närmare 20 miljoner människor utan arbete,
tydliga tecken till växande sociala spänningar inte minst
i förhållande till olika invandrargrupper och ett påtagligt
gap till den snabba amerikanska utvecklingen är det inte bara
Sverige som behöver en tillväxt- och reformpolitik med
turbo för att få nya företag, nya jobb, ny välfärd
och nya möjligheter. Det kravet måste ställas på
Europa i dess helhet.
Det är viktigt att arbetet med att fullborda den s k inre
marknaden förs vidare. En rapport nyligen från
Europakommissionen visade det arbete som återstår. Och
vi måste inse att den inre marknadens förverkligande ställer
krav på europeiska beslut och bestämmelser för att
riva ner de spärrar som ligger i en snårskog av
nationella beslut och regleringar.
Och det är inte minst viktigt att arbetet med att lägga
fast ramar och riktlinjer för den nya globala
informationsekonomin ges ny kraft. Här borde Sverige i förening
med Finland kunna vara pådrivande för att forma en
europeisk politik som i allians med USA bereder vägen för
den nya globala ekonomin.
Det finns ibland i den allmänna debatten en föreställning
om att ju mindre som görs på den europeiska nivån
desto friare blir de olika marknaderna och desto bättre blir
det. Men det är en missuppfattning.
Avreglering av ekonomier, och skapandet av nya gemensamma
marknader, är ingenting som kommer av sig självt. Tvärt
om.
Det krävdes en kraftfull förstärkning av
beslutsmöjligheterna också med majoritetsomröstning
för att göra det möjligt att driva arbetet med den
inre marknaden. Och införandet av den gemensamma valutan har krävt
en kraftfull förstärkning av den gemensamma europeiska
kompetens som den Europeiska Centralbanken representerar.
Detta kommer att gälla också i framtiden. Det är
en kraftfullare inte en kraftlösare gemensam
europeisk politik som vi kommer att behöva.
Men därmed är det också självklart att
kraven på både kvaliteten och inriktningen på
denna politik skärps. Det vore förödande om de som
verkar tro att allt blir bättre om hela EU görs om till
ett enda jättelikt AMS fick forma de kommande årens
europeiska politik.
Då skulle många av de möjligheter som nu öppnas
upp med den gemensamma valutan, med den nya informationsteknologin,
med den fördjupade gemensamma marknaden, med en successivt
liberaliserad handel mellan länderna och med ett allt vidare
europeiskt samarbete riskera att gå förlorade.
En gammaldags politik som vill göra ett AMS av hela EU
skulle bli en politik som snart skulle komma att få begränsas
just till att hantera en stor och växande arbetslöshet och
att hantera de allt värre politiska konsekvenserna av ett
socialt allt mer delat Europa.
Europa står inför viktiga ställningstaganden
vad gäller politikens inriktning under de kommande åren.
Det finns de som tror att det är likgiltigt vilken politik som
kommer att dominera. Men det är en i grunden felaktig
uppfattning.
Fredspolitiken kräver en ny kraft för att kunna möta
både gamla och nya utmaningar. Att ställa sig vid sidan
av detta är att ställa sig vid sidan av en alldeles avgörande
del av den europeiska framtidsuppgiften.
Enandet av Europa kräver en ny kraft i utvidgningen av
kretsen av medlemmar. Det kommer inte att vara möjligt om vi
inte är beredda att ställa upp ett konkret mål för
när de nya medlemmarna skall komma in. Och det kommet heller
inte att vara möjligt om vi inte är beredda att driva på
de institutionella förändringar som kommer att krävas.
Den nya ekonomin kräver att alla satsar på de möjligheter
som den gemensamma valutan innebär och att alla inriktar sig på
att möjliggöra de förändringar i våra
ekonomier som göra att de nya jobben, de nya företagen och
det nya välståndet kan komma fram.
Det finns andra vägar för den europeiska politiken
att gå.
Att inte våga gå vidare med den gemensamma
fredspolitiken.
Att inte våga vara med i den gemensamma valutan.
Att inte våga diskutera hur den gemensamma europeiska
demokratin skall förstärkas när medlemmarna blir fel.
Att inte våga den förändring av de europeiska
ekonomierna som är förutsättningen för de nya
jobben och de nya företagen.
Att i stället mörkt mumla om farorna för en
politisk union. Som om inte den Europeiska Unionen redan var en
union. Och som om denna union var någonting annat än
politisk i sin kärna, i sitt uppdrag och i sin framtid.
Och att i allmän tvekan och tvehågsenhet inte bara
ställer Sverige utanför utan också att bereda marken
för ett Europa som riskerar att stagnera. Och som därmed förr
eller senare riskerar att falla tillbaka i åternationaliseringens
farliga fälla. Ett svagare Europa präglat av allt större
yttre och inre konflikter.
Den historiska omvandling av Europa som tog ny fart för
ett decennium sedan är inte avslutad.
När det europeiska samarbetet tog sin början efter
det andra världskriget handlade det om att förhindra
kriget i denna kontinents västra del och att bygga demokratins
och frihetens värn inte minst mot nazismens brott och förbrytelser.
Men när det tog ny kraft för ett decennium sedan
blev uppgiften att förena hela Europa i en gemenskap av frihet
och demokrati bortom också kommunismens och de socialistiska
staternas monumentala brott mot individer och nationer.
Och allt tydligare har uppgiften också blivit att bereda
marknaden för den friare och öppnare ekonomi som är
en förutsättning för att Europa i dess helhet skall
stå stark i omvandlingen från gårdagens industri-
till morgondagens kunskaps- och informationsbaserade samhällen.
Ett Europa som bygger ett allt starkare samarbete blir ett
Europa där både friheten och freden får allt bättre
möjligheter.
Vi ser hur regionernas mångfald betyder allt mer. Hur
nationer kan känna stolthet över sina traditioner inom den
ram som det gemensamma Europa innebär. Hur ekonomier frigörs
när det europeiska samarbetet skapar nya förutsättningar.
Hur färre gränser ger mer av möjligheter.
Vi bygger steg för steg en gemensam europeisk demokrati.
Den följer inte några modeller, och den vinner sin
kraft allra främst i den mångfald som är Europas kännemärke
framför andra.
I vårt eget land är det värnet om friheten som
är kärnan i den demokrati som betyder så mycket. Och
så skall det vara också i vårt gemensamma Europa.
En gemensam demokrati som blir demokratins och frihetens värn i
vart och ett av unionens allt fler länder.
Det varnas ofta för att gårdagens modeller ger ett
teknokratins, diplomatins eller byråkratins mer begränsade
Europa. Utan insyn. Med begränsat inflytande. Där avstånden
hela tiden verkar att öka.
Och vi skall inte blunda. Det finns sådana faror.
Just därför är Europaparlamentet och dess
arbete så viktigt. Och dess betydelse kommer nu att öka.
Och därmed betydelsen av de idéer som dominerar
dess arbete och de personer som företräder oss där.
Just därför bygger vi ut vårt eget samarbete
med de andra krafter som runt om i Europa arbetar för samma
frihetens idéer som vi. Kongressen med vårt gemensamma
EPP-parti - European People's Party - blev en tydlig framgång
för oss. Det politiska samarbetet över gränserna
kommer att bli allt viktigare.
Just därför är det så viktigt att vi också
förmår att föra en diskussion om demokratin på
alla nivåer. Det lokala självstyret. Den nationella
demokratin. Men också den europeiska demokratin.
Hur den offentliga makten fördelas, balanseras och
kontrolleras i en helhet som stärker friheten i Europa i dess
helhet. Det europeiska samarbetet ligger inte bortom vår
demokrati - det är en del av den som vi delar med större
delen av det övriga Europa.
Och det kommer att bli allt viktigare när det europeiska
samarbetet blir bredare med nya medlemmar, djupare med nya områden
och viktigare i sin roll både för freden och för välfärden
för Europa i dess helhet.
Vi lämnar nu snart detta århundrade bakom oss. Ett århundrade
där krig och kollektivistiskt vansinne i brun och i röd
skepnad skördat fruktansvärda offer.
Omkring 80 miljoner människor döda i krig. Många
tiotals miljoner mördade av de bruna och de röda totalitära
diktaturerna. Brännkamrarna. Massgravarna. Ruinerna av det som
kunde blivit någonting helt annat.
Och vi måste lära av detta. Värna friheten.
Utveckla demokratin. Trygga freden.
Det är detta som det europeiska samarbetet handlar om.
Det får vi aldrig glömma.
Vi moderater har alltid varit drivkraften i Europapolitiken i
Sverige.
Inte bara därför att vi trott på det
europeiska samarbetets betydelse för Sverige. Utan därför
att vi också haft självförtroendet att tro på
Sveriges betydelse för Europa i dess helhet.
Ett Sverige som fullt ut vill vara med i kärnan av det
europeiska samarbetet och forma dess framtid är ett Sverige med
framtidstro och som medverkar till ett Europa som kan bli bättre
än vad det annars hade blivit.
Under månaderna, veckorna och dagarna fram till
Europavalet den 13 juni är det detta som vi skall vinna människornas
förtroende för.
Jag börjar redan på måndag de måndagsresor
där jag kommer att inbjuda till dialog och debatt kring vår
framtid i Europa.
Vi vill inte ha ett rödgrönt Europa som mest
reglerar och bromsar. Och vi vill inte ha ett Sverige som mest
tvekar och tövar och sitter tyst.
Vi vill ha ett Europa som gör mer och gör bättre
för frihet, för fred och för utveckling.
Vi skall inte vinna väljarnas förtroende med
tveksamhet och tvivel - utan med övertygelsen om det europeiska
samarbetets betydelse och med beslutsamheten att bygga det vidare
och bättre.
För den gemensamma fredspolitiken. För den
gemensamma valutan. För den nya fria ekonomin. För ett
Europa som åter förenas i frihet och i fred.
|
Top of Page
Början på sidan |