1997-12-01
Arvet från
Gösta Bohman
Anders Isaksson
När LOs fondutredare Rudolf Meidner och Anna
Hedborg på 1970-talet reste runt i Tyskland för att
studera hur de tyska fackföreningarna byggt upp sina
fonder, fann de den avgörande pusselbiten till sitt eget förslag
på centralstationen i Heidelberg: på en
reklamaffisch såg de en glädjestrålande
arbetare ta emot ett aktiebrev och i samma ögonblick bestämde
de sig för att LOs löntagarfonder skulle bli
kollektiva, utan individuellt ägande.
Fram till dess hade de lekt med tanken på
individuella andelar, men "bilden gav gestalt åt en lösning
som vi kände var helt fel", berättar Meidner i Göran
Greiders bok "Rudolf Meidner - skärvor av ett
nittonhundratalsliv". Den glade arbetaren symboliserade idén
att alla skulle vara kapitalister och framstod för båda
som själva antitesen till fackets ideologiska förlitan
på kollektiv handling. Enligt Meidner pekade Anna Hedborg
mot bilden och frågade om det var så han ville ha
det: "Nej", svarade han, "så där får
det inte vara".
Uppgiften att Rudolf Meidner övervägt ett
system med raka rör är lika ny som förvånande:
kollektiva fonder var då som senare en standardlösning
inom LO, från 1960-talet krav på branschfonder för
att omfördela pengar från vinstrika företag till
de senaste årens många utspel om utbildningsfonder.
Varken socialdemokratin, eller facket har visat något
intresse för det privata sparandet, den bärande idén
i både de statliga och de avtalade trygghetssystemen har i
stället varit att tilldela medborgaren/medlemmen rättigheter
och att lägga makten över pengarna i statliga organ
eller i korporativa bolag som SPP och AMF.
Privatanställda tjänstemän och arbetsgivare
började redan 1917 fondera pensioner, men efter ATPs
tillkomst 1959 skrotade SPP sin premiereserv och blev en påbyggnad
på de
offentliga systemen.
LO-förbunden valde
i början på 1970-talet en liknande
lösning och lade förvaltningen av pengarna i AMF,
samägt med SAF. Staten hade huvudansvaret, facket
levererade grädden på moset.
Löntagarfonderna i Meidners tappning - som ju
också stöddes av flertalet TCO-förbund - var en
logisk utlöpare av detta tänkande: den enskilde var
pro forma delägare i en kollektiv förmögenhet,
men makten över tillgångarna låg i
organisationernas ledning. SPP och AMF är till formen ömsesidiga
bolag, men som delägare äger försäkringstagarna
bara rätten till sin avtalsenliga pension, inte till
kapitalet. I SPP finns i dag närmare 100 miljarder kronor
mer än vad som behövs för att klara utfästa
pensioner, ett herrelöst kapital som byggts upp under
teorin om att pension är uppskjuten lön. I ett
premiereservsystem hade avkastningen gått till löntagarna,
nu träter i stället fack och arbetsgivare om vem som äger
pengarna.
Det sägs ofta att hushållen sparar för
lite, nu senast när SCB förutspådde att
sparkvoten skulle falla ned mot 2 procent, men sett till de
summor som plöjs ned i de offentliga och avtalsbundna
trygghetssystemen är sparandet högst normalt.
Problemet är att löntagarna varken ser pengarna eller äger
dem, de be-
talas in som arbetsgivaravgifter eller avtalsenliga påslag
vid sidan av lönen och förvaltas till stor del reellt
- om än inte formellt - utom den enskildes kontroll.
De politiskt styrda försäkringarna kallas
fördelningssystem och kännetecknas av ett allt mer försvagat
samband mellan avgifter och förmåner: a-kassan täcker
inkomstbortfall upp till 16 000 kronor och ATP och sjukförsäkringen
upp till 23 000 kronor, men arbetsgivaravgifterna tas ut också
på den överskjutande lönen. I realiteten handlar
det om en dold skatt på högre inkomsttagare, en försäkringsavgift
utan motsvarande förmån som politikerna aldrig skulle
tillåta i privata system.
Sambandet mellan etiketten på varje enskild avgift
och kostnaderna är lika lösligt, regering och riksdag
använder pengarna som vilka skattemedel som helst. Sjukförsäkringen
lämnar sedan ett par år tillbaka överskott på
drygt 20 miljarder kronor och de skärpta reglerna i
arbetsskadeförsäkringen har nu vänt det forna
underskottet i en stadigt ökande behållning utan att
någotdera syns på avgifterna.
Men klockan börjar likväl klämta för
de politiskt och fackligt styrda trygghetssystemen, inte i
retoriken men i praktiken. AMF-försäkringen omvandlas
nästa år till ett premiereservsystem där LOs
medlemmar fritt får välja fondförvaltare och i
det nya statliga pensionssystemet avvecklas med några
undantag - exempelvis pensionspoäng för studier och vård
av barn - hela ideologin bakom ATP. Pensionerna blir så låga
att de förutsätter privat sparande.
Varken socialdemokratin eller facket har önskat denna
förändring, de har i stället tvingats anpassa sig
till en utveckling som började för snart 20 år
sedan när moderatledaren Gösta Bohman fick igenom sitt
förslag om skattebefriade ränte- och aktiesparfonder.
Efter maktskiftet 1982 satsade visserligen regeringen Palme på
en utspädd version av Meidners fonder, men den vågade
inte fullfölja hotet att avskaffa sparfonderna: de döptes
om till allemansfonder och förlorade efterhand alla skatteförmåner,
men från Bohmans förslag går i vilket fall en
rak linje till dagens breda fondsparande.
I sin himmel kan nu Gösta Bohman betrakta
verkningarna av det enzym, som han släppte loss i det
svenska samhället. Och kanske också uppfatta mumlet
från Bertil Jonsson om att LO ska kämpa om makten över
företagen med löntagarnas pengar, inte konfiskera
aktieägarnas. Vänsterns uppflammande nostalgi över
Meidners fonder är bekräftelsen på att tiden ömsat
skinn.