Eftersläpningen
Bank- och
finans-krisen
Home
|
Vi måste lära av andra länder
Göran Tunhammar i SvD 99-07-13
Diagram och länkar av IntCom
Sedan sjuttiotalet har Sverige, från att ha
varit ett av världens rikaste länder, fallit till 18:e plats
bland industriländerna. Vi tillhör i dag den fattigare
halvan i EU och vi ligger i mitten av EU:s arbetslöshetsliga.
IntCom:
För
länderjämförelser, se även Forbes
När
riksdagen gick på sommarlov avslutades det riksdagsår då
regeringen utlovat att den på allvar skulle ta itu med Sveriges
tillväxtproblem. Och visst har det hänt saker. Ett särskilt
"superdepartement för tillväxt" har inrättats.
Regeringen har engagerat organisationer och enskilda företrädare
för näringslivet i överläggningar och samtal.
I början verkade regeringens företrädare riktigt
beslutsamma. Så sent som i våras hette det att Sverige
skulle få ett "näringslivsklimat i världsklass".
Men tyvärr verkar det som om statsråden nu har
kavlat ner sina skjortärmar igen. Det som återstår av
de storslagna planerna är mest uteblivna besked samt inställda
och senarelagda propositioner.
Nyligen redovisade Internationella valutafonden, IMF, sin bedömning
av den svenska ekonomin. Beröm utdelades för de sanerade
statsfinanserna och för att Sverige blivit ett land med låg
inflation. Men huvudbudskapet var att det nu är hög tid för
oss att göra något åt våra grundläggande
problem.
För att få en uthålligt god tillväxt i den
svenska ekonomin krävs reformer.
IMF:s förslag till åtgärder är inga
nyheter: Skattetrycket måste sänkas, stelheterna i
arbetsmarknadens regelverk måste tas bort, spelreglerna för
lönebildningen måste reformeras.
Det är inte första gången som IMF säger
detta. Samma råd har tidigare framförts av OECD och
Lindbeckkommissionen. Från näringslivets sida har vi
upprepat dem så ofta att vi nog av många upplevs som
tjatiga.
De många samtals- och förhandlingsrundorna om företagsklimatet
har tyvärr inte satt några spår i form av politiska
beslut som påverkar företagens verksamhet. Företagsklimatet
har inte förbättrats.
Däremot har samtalsklimatet försämrats.
Det finns goda skäl att ställa frågan om regeringen i
praktiken ser ständigt pågående samtal om företagsklimatet
som ett substitut för konkreta åtgärder. Ofta verkar
den mera intresserad av bilden i medierna än av företagens
konkreta verklighet.
Sedan sjuttiotalet har Sverige, från att ha varit ett av världens
rikaste länder, fallit till 18:e plats bland industriländerna.
Vi tillhör i dag den fattigare halvan i EU och vi ligger i mitten
av EU:s arbetslöshetsliga.
Det finns länder som lyckats bryta sig loss ur stagnation av
det slag som Sverige sedan länge lider av. Storbritannien och
Danmark är exempel på länder som tidigare under någon
period betecknats som "sjuka", stagnerande ekonomier men som
framgångsrikt tagit itu med sina strukturproblem. I dag har
Danmark ett högre välstånd än vi, och
Storbritannien är på väg att gå om.
Ett annat exempel är det tidigare fattiga Irland, som numera
har passerat Sverige i välfärdsligan.
Om
Danmark, Storbritannien och Irland kan, varför skulle inte också
Sverige kunna?
Ett skäl är socialdemokraternas starka band
till LO. Dessa band hindrar regeringen från att fatta de beslut
som är nödvändiga, men som går LO:s
organisationspolitiska intressen emot.
Till exempel har riksdagen, trots många och omfattande
utredningar, ännu inte kunnat fatta beslut om spelreglerna på
arbetsmarknaden. Den uppenbara obalansen på konfliktplanet är
både ett samhällsekonomiskt problem och ett rättssäkerhetsproblem
för enskilda företagare.
Lönebildningens regelverk är en oavslutad följetong
där de återkommande försöken att uppnå samförstånd
stupat på att LO-ledningen envist driver kravet på en
centraliserad lönebildning. Men tanken att huvudorganisationerna
på arbetsmarknaden skulle driva inkomstpolitik på
nationell nivå är både verklighetsfrämmande och
förkastlig. Centraliseringen stöds varken av SAF, Saco eller
TCO, inte ens av alla förbund inom LO.
Likväl har regeringen hittills sett det som sin uppgift att
försöka baxa fram en lösning som går LO till mötes.
Därmed har det inte funnits några möjligheter att uppnå
samförstånd mellan arbetsmarknadens organisationer om lönebildningen.
Men Sveriges tillväxtproblem kan inte enbart lösas av
arbetsmarknadens parter. Lönebildningen är endast en delfråga
i ett större komplex som handlar om arbetsmarknadens funktionssätt
i stort. Där ingår allt från skatter och socialförsäkringssystem
till arbetsmarknadspolitik och arbetsrättslig lagstiftning. Och
vid sidan av den stela arbetsmarknaden finns bland annat problemen med
för dålig avkastning på utbildning, för lite av
riskvilligt sparande och EMU-frågan.
Det är politikerna som har makten att förändra.
I de länder som lyckats bryta nedgångsspiraler har det
funnits en politisk majoritet som haft en samstämmig uppfattning
om vilka slags strukturåtgärder som erfordras för att
förbättra förutsättningarna för tillväxt.
Länder som framgångsrikt lyckats bryta sig loss ur det
slags strukturproblem som Sverige nu lider av - till exempel Danmark,
Irland, Nederländerna och Storbritannien - har gjort detta genom
reformer som i varierande utsträckning inneburit lägre
skatter och färre regleringar. Det finns inga exempel på länder
som vunnit framgång genom att göra det motsatta.
I dag håller socialdemokraterna ekonomiskt seminarium på
Gotland.
Rubriken för seminariet lyder: "Arbete, välfärd
och samförstånd - vad kan andra länders
reformprocesser lära Sverige?"
Det är en utmärkt utgångspunkt för ett
samtal om framtiden. Samförstånd är eftersträvansvärt.
Men viktigt att komma ihåg är att samförståndet
i de länder som lyckats handlat om att skapa nya jobb genom att förbättra
företagsklimatet. Det hjälper inte med samförstånd
som går ut på att vi ska hålla fast vid status quo.
I Sverige värjer sig den styrande regeringsalliansen
fortfarande mot tanken att det är i denna förnyelseriktning
man måste gå för att vitalisera en i förhållande
till omvärlden långsiktigt eftersläpande ekonomi.
För att frigöra krafter som skapar tillväxt
fordras bestående generella åtgärder -
strukturreformer - som stimulerar och påverkar alla människor
och alla företag. Sveriges tillväxtproblem kan inte lösas
genom punktinsatser i form av nya bidrag, nya myndigheter, nya
inkomstpolitiska uppgörelser eller tillsättandet av nya
grupper för samtal om tillväxt.
I de länder som framgångsrikt tagit itu med sina tillväxt-
och sysselsättningsproblem har det funnits en bred gemensam
insikt såväl om problemens omfattning som om inriktningen på
de nödvändiga reformerna. Så långt har vi ännu
inte hunnit i Sverige. Men det är angeläget att vi gör
det snart.
För de närmaste två åren pekar prognoserna
på en god ekonomisk konjunktur. Det är just en uppåtgående
konjunktur som ger det bästa tillfället att vidta nödvändiga
strukturförändringar. Det är då nya företag
har bäst chans att hinna etablera sig. Och det är då
som människor som är utestängda från
arbetsmarknaden har störst chans att få ett jobb.
Det är nu - under den nu spirande högkonjunkturen - som
vi har chansen att rätta till våra grundläggande
problem. Om vi tar den chansen, står vi långt bättre
rustade inför nästa lågkonjunktur.
Top of Page
Början på sidan |