Sören Wibe och Sten Johansson, båda ledande socialdemokratiska EU-kritiker. 981111
I
snart tio års tid har EU-länderna fört en ekonomisk
politik för att bygga EMU, den ekonomiska monetära unionen.
Fundamentet i denna union utgörs av den europeiska centralbanken ECB,
vilken liksom de nationella centralbankerna ska vara helt oberoende av
politisk styrning.
Politiken har byggt på övertygelsen att centralbankens
oberoende krävts för att banken ska nå trovärdighet
(gentemot marknaden) i sin kamp mot inflationen. En låg inflation
har i sin tur ansetts vara en förutsättning för ekonomisk
tillväxt. Den ekonomiska politiken i Europa under 90-talet har vilat
på denna teori om sambandet mellan oberoende, trovärdighet, låg
inflation och tillväxt.
När därför EU:s alla ledare nyligen i Pörtschach
krävde samordnade räntesänkningar, vilket flertalet
europeiska centralbankschefer motsatt sig, innebar det varken mer eller
mindre än ett direkt förnekande av den ekonomiska dogm som EMU
bygger på. De politiska ledarna litar inte på att de oberoende
banker som de själva skapat verkligen utgör en garanti för
en rätt avvägd ekonomisk politik. I antiinflatoriskt nit ser
EU:s centralbankschefer inte den fara för deflation och världsdepression
som nu hotar.
I Sverige har vi ännu inte fullföljt denna process
att ställa Riksbanksledningen ovanför och konstitutionellt utom
räckhåll för riksdag och regering. Riksdagen har ett
vilande grundlagsförslag om Riksbanken som enligt planerna ska antas
den 25 november.
Vi menar att både vad som hänt i ekonomin och vad som
uttalats i Pörtschach gör att beslutet om Riksbankens oberoende
bör skjutas upp tills vidare. Enligt riksdagsordningen måste
det andra beslutet tas under första riksmötet efter valet, det
vill säga i princip före maj 1999. Riksdagen kan dock efter särskilt
beslut skjuta på frågan till vilken tid som helst före nästa
val, det vill säga före 2002.
Det vilande grundlagsförslaget innebär en direkt
anpassning till kraven i Maastrichtfördraget. Riksbankschefen blir
oavsättlig, och direktionen, det vill säga Riksbankens tjänstemän,
får oinskränkt makt över styrräntorna. Tidigare var
det riksbanksfullmäktige, en av riksdagen vald församling, som
beslutade i dessa frågor. Direktionen förbjuds vidare att ta
emot instruktioner från regeringen eller riksdagen. Enligt nu gällande
lag måste Riksbankens ledning "samråda" med
regeringen inför alla viktiga beslut. Efter förändringen räcker
det med att man "informerar" finansutskottets ledamöter,
vilka inte får ta ställning i sak eller i motioner utan endast
kan lägga informationen till handlingarna.
Riksbanksfullmäktige ska finnas kvar, men dess roll blir nu ".
. . att bidra till att ge Riksbanken en god förankring i det svenska
samhället", det vill säga att övertyga det svenska
folket om att direktionens beslut är riktiga. Då direktionen
fattar sina beslut får visserligen fullmäktiges ordförande
och vice ordförande vara närvarande, men de har ingen rösträtt.
En demokratiskt styrd institution, av synnerligen stor vikt för
landets utveckling, omvandlas till en institution styrd av tjänstemän
bortom all demokratisk kontroll och styrning.
Statsministern har således inte brutit mot andan i gällande
grundlag när han uttalat sig för sänkta räntor. Men
det råder ingen tvekan om att ett sådant uttalande av
statsministern från riksdagens talarstol står i strid med
andan i den lag som kommer att gälla efter förändringen.
Det finns många skäl att ifrågasätta denna
förändring utöver det absurda i att statsministern eller för
den delen finansministern inte får framföra någon
uppfattning om vad som är rätt penningpolitik för landet.
Det viktigaste skälet finns i den underliggande teorins politiska
brister.
De senaste årens utveckling både i Sverige och i andra länder
har tydligt visat att Riksbankens oberoende inte är ett nödvändigt
krav för att man ska få en låg inflation. I Sverige har
vi gått från 10 till 0 procents inflation trots att
Riksbankens styrts demokratiskt och liknande exempel kan anföras från
andra länder.
Om rikdagens sammansättning avspeglar en folkvilja som vill ha
låg eller ingen inflation kan Riksbanken föra en ytterst
kraftfull antiinflatorisk penningpolitik. Utan folkligt stöd eroderas
mycket snabbt Riksbankens auktoritet och effektivitet. Tysklands
Bundesbank har inte varit grundlagsmässigt oberoende på det sätt
som den svenska Riksbanken och ECB nu föreslås bli. Bundesbanks
auktoritet i penningpolitiken har helt byggt på att låginflationspolitiken
haft folkligt stöd.
Den föreslagna förändringen av Riksbanken
motiveras uteslutande av de krav som ställs i Maastrichtavtalet. Men
om nu Sverige kan bryta mot detta avtal genom att inte ansöka om att
gå med i själva EMU är det ologiskt att vi ska tvinga oss
att uppfylla de krav som ställs på förberedelsestegen.
Dessutom, och det är det viktigaste, så har både
kommission och EMI, det monetära institutet, konstaterat att de förändringar
som nu föreslås i det vilande förslaget om grundlagsförändring
inte är tillräckliga! Detta betyder att vi om vi i framtiden
vill gå med i EMU kommer att tvingas till ytterligare förändringar
av Riksbankslagen.
Då EMI granskade hur Sverige uppfyllt konvergenskraven pekade
man på en rad brister i lagförslaget: att växelkurspolitiken
beslutas av regeringen, att penningpolitiken beslutas av Riksbanken samt
att den svenska Riksbanken fortfarande hade monopol på
sedelutgivningen. Alla dessa brister medförde enligt EMI att "lagförslaget
inte förutser bankens rättsliga införlivande i ECBS"
vilket var ett brott mot fördraget. Dessutom pekade man på
offentlighetslagstiftningen och sekretesslagen ". . . vilka fordrar
anpassning med hänsyn till ECBS sekretessordning".
EU-kommissionen upprepade i sin rapport dessa brister i lagförslaget
och förtydligade även att man ansåg att ändringen vad
avser sedelmonopolet krävde godkännande av två riksdagar,
det vill säga att det var en grundlagsfråga. Kommissionen tog
dock inte upp den svenska offentlighetslagstiftningen.
Oavsett detta, så är det emellertid klart att de berörda
instanserna anser att det nuvarande lagförslaget är otillräckligt
för att Sverige ska få bli medlem i EMU. En rimlig fråga
blir då varför man över huvud taget ska genomföra det
vilande grundlagsförslaget. Ska vi gå med i EMU krävs ett
nytt beslut om Riksbanken utöver det föreliggande lagförslaget.
Enligt den socialdemokratiska partikongressens beslut i Göteborg
1993 ska Riksbanken vara "riksdagens bank". Vid kongressen 1997
beslöts att "varje centralbank måste vara en del av det
demokratiska styrelseskicket och den demokratiska kulturen". Dessa
beslut var uttryck för att kongressen ansåg att Riksbanken ska
stå under demokratisk kontroll, att den, liksom övriga svenska
myndigheter, ska omfattas av vår demokratis huvudprincip, att "all
makt utgår från folket".
Riksdagen har med stor majoritet beslutat att Sverige inte
ska gå med i EMU från start utan avvakta några års
erfarenheter innan vi fattar ett slutgiltigt beslut - ett beslut som ju är
av omvälvande betydelse för landets styrelseskick. Men
uttalandet från Pörtschach, och för den delen även från
den nye tyske finansministern, avspeglar rimligen en sådan
erfarenhet.
Det verkar nu som om man på skilda håll börjar
ifrågasätta det kloka i att ge ECB och centralbankerna den grad
av oberoende som läggs fast i Maastrichtavtalet. Redan detta är
ett gott skäl att vänta något år med det
slutliga avgörandet för Riksbanken.
Ett sådant uppskov innebär sakligt sett inget för våra
möjligheter att gå in i EMU. Och det ger utrymme för en
debatt utanför kretsen av redan invigda, helt i linje med ambitionen
att ett beslut om EMU ska föregås av ett omfattande
folkbildningsarbete.