Sverker
Gustavsson
Carl
Tham
Nils
Lundgren
Kurt-Ove
Johansson
Göran
Persson
Michael
Portillo
Otmar
Issing
Home
|
Index
- EMU - Monetarism/Swedish
Crisis - Business News - Internetional
Times
Nils Elvander: "EU
måste bli en förbundsstat"
DN DEBATT 28/12 1998
- utdrag En öppen
utveckling mot Europas förenta stater är det bästa
alternativet för unionen, skriver Nils Elvander.
Den 1 januari 1999 träder den europeiska valutaunionen i kraft,
och den nya Europeiska centralbanken i Frankfurt får därmed
makten över EMU-ländernas penningpolitik. ECB är helt
oavhängig i förhållande såväl till
medlemsstaternas regeringar och parlament som till andra
EU-institutioner.
Detta stora steg i överstatlig riktning - som i princip
togs redan i och med Sveriges och andra EU-länders godkännande
av Maastrichtavtalet 1994 - sätter i blixtbelysning ett problem
som brukar kallas EU:s demokratiska underskott. Vad det handlar om är
att det växande inslaget av överstatlighet inom EU inte åtföljs
av motsvarande demokratiskt inflytande och kontroll på central
EU-nivå.
Denna obalans försvaras av de flesta EU-anhängare med
hänvisning till att EU bildades av demokratiska stater i
demokratisk ordning i syfte att stärka demokratin i Europa samt
att den demokratiska processen bör förbehållas den
nationella nivån, eftersom EU inte är - och inte bör
vara - en statsbildning och därför inte heller behöver
vara demokratisk i sig.
Resonemanget leder till ett slags innehållsligt
demokratibegrepp, där effektiviteten i det gemensamma
beslutsfattandet inom EU står i centrum. Begreppet blir, för
att tala med sociologen Kerstin Jacobsson, "dränkt av maktlöshet",
varför det måste "impregneras med effektivitet".
Hon visar i en utmärkt doktorsavhandling om den svenska
EU-debatten 1988-94, "Så gott som demokrati" (Umeå
1997), att både socialdemokratiska och borgerliga EU-anhängare
argumenterade just på detta sätt inför folkomröstningen
och riksdagsbeslutet 1994.
Demokratiproblematiken inom EU belyses också på ett
klargörande sätt av några svenska och utländska
forskare i Demokratiutredningens skrift "Demokrati på
europeisk nivå?" (SOU 1998:124). Det finns alltså
gott om underlag för att äntligen ta upp en seriös
debatt om det demokratiska underskottet inom EU.
Den fråga som nu bör ställas är enligt
min mening om EU-parlamentets ställning bör stärkas
till följd av dels EMU:s och Centralbankens inrättande, dels
en sannolik fortsatt utveckling i överstatlig riktning i ett
vidgat EU.
För att börja med den första delfrågan förefaller
det rimligt ur demokratisynpunkt att den starkt ökade överstatligheten
inom EMU - som även Sverige och andra stater som står utanför
EMU kommer att beröras av - så gott det går motvägs
av att ECB åläggs en formaliserad redovisningsskyldighet
gentemot EU-parlamentet och att nomineringar av styrelseledamöter
i banken görs beroende av parlamentets godkännande.
Om inte åtgärder av denna typ vidtas inom en
nära framtid i syfte att stärka den demokratiska kontrollen
på central EU-nivå, riskerar valutaunionen att förlora
den nödvändiga politiska legitimiteten redan i starten.
Det bör också diskuteras om den överstatliga
penningpolitiken i EMU bör kombineras med någon form av överstatligt
försäkringssystem för att avvärja eller mildra
arbetslöshetschocker som kan utlösas i delar av Europa när
den nationella devalveringens reservutgång inte längre står
till buds. I så fall ökar kraven på utbyggd
parlamentarisk insyn och kontroll på EU-nivå.
Valutaunionens anhängare brukar hävda att en
gemensam penningpolitik inte behöver leda till en gemensam
finanspolitik. Men i själva verket förbereds redan nu de
första stegen mot en harmonisering av skattepolitiken. Hur skall
det kunna undvikas att det i förlängningen blir en växande
samfälld finansiering av EU:s budget?
Det kan bli fråga om "de små stegens
tyranni"; medlemsländerna går gradvis in i ett alltmer
överstatligt präglat samarbete utan att medborgarna är
nämnvärt informerade eller engagerade. Vore det inte bättre
ur demokratisk synpunkt att i stället ta ett större steg mot
gemensam finanspolitik efter öppen debatt och att i samband därmed
öka EU-parlamentets makt? Det nuvarande provisoriet med överstat
utan demokrati är knappast hållbart i längden.
För att ett vidgat EU med långt över 20
medlemsstater skall kunna fungera krävs en väsentligt ökad
överstatlighet i den meningen att ett större antal frågor
än hittills måste kunna avgöras med majoritetsbeslut i
ministerrådet.
Det kommer sannolikt också att ställas krav på
en omfördelande gemensam finanspolitik till stöd för
bland annat de nya medlemsländerna. I förlängningen kan
EU tänkas få en viss egen beskattningsrätt. Allt detta
innebär en stark förskjutning i federalistisk riktning - och
därmed också en dragkraft i riktning mot verklig demokrati
på EU-nivå.
Om det vidgade EU av medlemsstaterna tilldelas egen
beskattningsrätt för att få tillräcklig styrka, måste
det avgörande steget tas från statsförbund till förbundsstat.
Detta kan bli en svår process; den internationella
solidariteten kommer att sättas på prov. Men det är svårt
att se något trovärdigt alternativ, om man menar allvar med
demokratin inom EU.
Om medborgarnas förtroende för EU skall kunna räddas
torde det vara nödvändigt att ge EU-parlamentet ökade
befogenheter, såsom att kunna avsätta enskilda kommissionärer.
På längre sikt bör parlamentets kontroll- och
budgetmakt stärkas på ett sådant sätt att en
europeisk parlamentarism kan utvecklas.
Vad är alternativet till demokrati i en överstatlig
europeisk union?
En sannolik effekt av fortsatt överstat utan demokrati är
minskande demokratisk legitimitet för EU, vilket tar sig uttryck
i sjunkande deltagande i valen till EU-parlamentet.
Det går inte längre att avfärda det
demokratiska underskottet i EU med hänvisningar till den
nationella demokratin och till ett demokratibegrepp som mera handlar
om välfärdspolitisk effektivitet än om de gemensamma
spelreglerna inom unionen.
Den demokratiska överideologi som förenar
medlemsstaterna och deras demokratiska partier måste
institutionaliseras genom att ges ett allt starkare fäste i
EU-parlamentet och slutligen kodifieras i en konstitution för
Europas förenta stater.
På detta sätt växer en europeisk
parlamentarism fram, baserad på ett samordnat övernationellt
partiväsende. Därmed underlättas också en
utveckling av en gemensam europeisk identitet.
Men de nationella parlamenten och partierna förblir alltjämt
grundvalen för den Europeiska unionens politiska system.
NILS ELVANDER
Top of Page
Början på sidan |