SAF,
TCO och Saco
DN
om rapporten
EMU
Home
|
LO-ekonomerna P-O Edin och Lena Westerlund på
DN Debatt 99-02-04, utdrag
"Risk för
sänkta löner i EMU"
Frågan om ett svenskt deltagande i EMU är nu placerad på
den politiska dagordningen och det är utmärkt. Huruvida
ett medlemskap i valutaunionen ger bättre förutsättningar
för hög tillväxt, ökad sysselsättning och förbättrad
levnadsstandard än om Sverige står utanför, är
en viktig fråga som kräver en bred och seriös
debatt.
I en så komplicerad fråga som EMU är det oerhört
viktigt att debatten förtydligar vad som är stora och små
delfrågor och tillika förväntade effekter.
En förutsättning för att i god demokratisk
ordning nå fram till ett legitimt ställningstagande är
att de dilemman som finns med ett svenskt medlemskap vågar
lyftas fram och seriöst prövas.
En arbetsgrupp med ekonomer från
arbetsmarknadens parter har under 1998 och början av 1999
diskuterat EMU-frågan i syfte att presentera en gemensam
rapport. I gruppen har det varit svårt att nå fram till
en samsyn kring de problem och förtjänster som följer
av att stå utanför respektive delta i EMU. Allmänt
sett har ekonomerna från de andra organisationerna varit
mindre benägna att framhålla de problem som följer
av ett medlemskap i valutaunionen än vi från LO.
Vi vill här lyfta fram några centrala ekonomiska frågeställningar
som vi anser måste behandlas i en diskussion om Sverige och
valutaunionen. De utgör också exempel på områden
där det varit svårt att nå fram till ett gemensamt
synsätt.
Konsekvenserna av ett misslyckande i lönebildningen kan
bli mer dramatiska i EMU. Avgörande för att svensk
ekonomi ska kunna etablera en "goda cirklarnas spiral" med
hög tillväxt, ökad sysselsättning, ökade
reallöner, hög investeringsnivå och stabilt låg
inflation är att arbetsmarknaden fungerar mycket bra under de närmaste
åren.
Det innebär bland annat att lönebildningen måste
vara så inflationsrobust att den ej hotar Riksbankens
inflationsmål, inte ens under en längre period med en
sysselsättningsökning i snabb takt, det vill säga
cirka 70.000-80.000 fler sysselsatta per år.
Utanför EMU flyter kronan och löneinflationen kommer
att ge höjda styr- och marknadsräntor. Växelkursen
kommer dock genom en försvagning som sker på marknaden
att kompensera för den negativa effekt som uppstår på
svensk konkurrenskraft på grund av att kostnadsläget
relativt omvärlden försämras.
Om inflationstrycket från andra områden samtidigt är
lågt är det högst troligt att den negativa effekt för
ekonomin som höjda räntor innebär blir mindre än
den positiva effekt som kronfallet ger via återställd
konkurrenskraft.
Eurons kurs kommer inte att försvagas eller förstärkas
gentemot andra valutor som en följd av förändringar i
inflationstryck i Sverige om vi är med i EMU. Växelkursen
kommer enbart att röra sig som en följd av utvecklingen i
hela euroområdet. En försvagad svensk konkurrenskraft som
är en följd av löneinflation kommer i EMU gradvis att
märkas genom vikande efterfrågan på svenska
exportprodukter och stigande arbetslöshet.
I valutaunionen skulle därför ett misslyckande i lönebildningen
kunna ge bestående negativa effekter för
konkurrenskraften.
Dessa allvarliga problem kommer att bestå så länge
svagheter i lönebildningen finns kvar. Att klara kravet på
"kostnadskonvergens" är därför centralt för
god tillväxt och sysselsättning i Sverige vid ett
deltagande i EMU.
Med en långsiktigt hållbar uppgörelse om en
reform som stabiliserar lönebildningen på låga
nominella nivåer förbättras förutsättningarna
på ett avgörande sätt för ett svenskt
deltagande i EMU.
Det finns behov av att stärka mekanismer för att
hantera oförutsedda ekonomiska störningar i EMU.
Det skulle kunna bli dramatiska konsekvenser för löntagare
och företag i Sverige i EMU om inte system byggs ut som kan
vara buffertar vid stora och snabba förändringar i samhällsekonomin.
Andra anpassningsmekanismer än växelkursen måste
kunna ta vid för att undvika utslagning av produktion och
sysselsättning.
De måste sättas upp nationellt eftersom det är
på den nivån som finanspolitiken förs. Det är
också inom ramen för nationella strukturer som
arbetsmarknadens parter i huvudsak agerar. Hur de mer i detalj ska
utformas kräver ytterligare utredning om ett EMU-medlemskap
blir aktuellt.
Ekonomiska buffertar är nödvändiga för att
undvika att löntagarna ska komma att bära en orimligt stor
del av anpassningsbördan i form av exempelvis arbetslöshet
och ökade krav på flyttning.
Krav på sänkta löner kan också komma i
krislägen.
Att öka lönekostnadsflexibiliteten över tiden
genom nya mekanismer framstår i EMU som avgörande för
att både säkra inkomsttryggheten för stora grupper
av löntagare samt garantera god kostnadsflexibilitet för företagen
vid oförutsedda ekonomiska störningar. I Finland har
arbetsmarknadens parter tagit ansvar för att tillskapa sådana
buffertar.
ECB:s inflationsmål är lägre än
Riksbankens, vilket ökar kraven på arbetsmarknaden.
ECB:s uppdrag skulle behöva omformuleras för att möjligheten
till en penningpolitisk strategi liknande den som den amerikanska
centralbanken har använt sig av under 1990-talet skulle kunna
omsättas i praktiken.
Det vore utmärkt, men kräver enligt vad vi kan se fördragsändringar.
Det skulle bland annat krävas att tillväxt ges samma tyngd
i ECB:s stadga som prisstabilitet.
Det finns handlingsutrymme i penningpolitiken utanför
EMU.
Utanför EMU behåller Sverige möjligheten att
bedriva en självständig penning- och valutapolitik.
Det faktiska handlingsutrymmet i penningpolitiken utanför
EMU är begränsat, men det är i normalfallet tillräckligt
stort för att vara ett viktigt instrument för att
stabilisera svensk ekonomi. Att detta utrymme försvinner blir
den mest påtagliga förändringen i de
ekonomisk-politiska förutsättningarna för Sverige som
följer av ett eventuellt medlemskap i EMU.
För Sveriges del är det mest sannolika att det
2-procentiga inflationsmålet tillämpas strikt och att
utrymmet för mycket stora växelkursförsvagningar därmed
är begränsat även utanför EMU.
Professor Lars Calmfors har dock nyligen i en artikel i Oxford
Review of Economic Policy utifrån beräkningar i
Konjunkturinstitutets modell konstaterat att det vid en ekonomisk störning
finns ett relativt stort utrymme för kronan att röra sig
utanför EMU även vid en strikt tillämpning av tvåprocent-målet,
såtillvida att nominella löner och priser har viss
flexibilitet.
Skillnader i konjunkturfas mellan EMU-länder kan ge
upphov till spänningar.
En svårighet kan uppstå för de små
ekonomier som är medlemmar i EMU på grund av att
penningpolitiken i första hand kommer att bli anpassad efter de
stora ekonomiernas konjunkturläge. Länderna i EMU kommer
tid från annan att befinna sig i olika fas vad gäller
konjunkturen och kan därmed ha motstridiga behov vad gäller
penningpolitiken, vilket ökar kraven på åtgärder
i finanspolitiken för att uppnå rimlig stabilitet.
Skillnaderna mellan länderna härvidlag kan ge upphov till
spänningar av både ekonomisk och politisk natur i EMU.
Utan att ha en slutgiltig uppfattning om hur dessa frågor
ska hanteras ser vi stora risker med en EMU-anslutning.
Sverige kan redan i dag med gott självförtroende ansöka
om medlemskap i EMU, enbart sett utifrån EU:s konvergenskrav.
Men utan en inflationsrobust lönebildning och en ökad lönekostnadsflexibilitet
som är förenlig både med god inkomsttrygghet för
löntagarna och företagens behov av flexibilitet, så
framstår ett EMU-deltagande som ett alltför stort
risktagande för de breda löntagargrupperna. |
Hela
artikeln
Top of Page
Början på sidan |