rapport från den partsgemensamma EMU-gruppen - TCO
SACO SAF, utdrag
Under 1998/99 har en arbetsgrupp med ekonomer från
arbetsmarknadens parter diskuterat konsekvenserna för Sverige
av att stå utanför EMU. Den här rapporten är
ett resultat av det arbetet.
Rapporten läggs fram av följande personer:
- Jan Bröms, SACO
- Jan Herin, SAF
- Veronica Nilsson, TCO
- Jan-Erik Nyberg, TCO
- Allan Åberg, SAF
Utvecklingen har bidragit till en likriktning av den ekonomiska
politiken. I de europeiska länderna har låg inflation
och balans i de offentliga finanserna blivit centrala
ekonomisk-politiska mål. Den globala finansmarknaden
reagerar på avvikelser från denna huvudkurs med högre
räntor och försvagad växelkurs.
Utrymmet att korrigera störningar i samhällsekonomin
genom att låta budgetunderskotten växa, valutan
devalveras och priserna stiga är betydligt mindre än för
något eller några årtionden sedan.
De förändringar som har skett i den ekonomiska miljön
begränsar utrymmet för vissa av de traditionella medlen
i den nationella ekonomiska politiken.
I samma riktning verkar EU-samarbetet genom stabilitets- och
tillväxtpakten och andra överenskommelser.
Därför måste ökad vikt läggas vid
andra insatser av mer strukturell natur. Som särskilt viktigt
framstår det att effektivisera arbetsmarknadens funktionssätt,
åstadkomma en bättre fungerande lönebildning och
stimulera kompetensutveckling.
EMU kan ses både som ett försök att hantera den
ekonomiska politikens förändrade förutsättningar,
och som en fördjupning av EU-samarbetet och en strävan
mot ökad integration i EU.
I EMU kommer penningpolitiken att bedrivas av den europeiska
centralbanken (ECB), medan den i Sverige som tidigare kommer att
skötas av Riksbanken, som dock sedan årsskiftet 1998/99
fått en betydligt mer självständig ställning.
Så länge Sverige står utanför EMU kommer räntan
att fortsätta att ge signaler om inflationsförväntningar
och om hur finansmarknaden bedömer riskerna att placera i
kronor.
I EMU kan räntan endast ge signal om hur en sammantagen
bedömning av utvecklingen i euro-området ser ut och kan
därför inte användas för att bedöma de
nationella ekonomiernas utveckling.
Historien med hög inflation, devalveringar och
bytesbalansunderskott gör att kronan fortfarande är
instabil. En sådan instabilitet ger en högre ränta
och en osäkerhet för de ekonomiska aktörerna. Ett
EMU-medlemskap skulle med stor sannolikhet innebära ökad
finansiell stabilitet i Sverige.
Utrymmet att föra en självständig svensk
penningpolitik utanför EMU är begränsat, eftersom
penningpolitiken är låst vid de villkor som
inflationsbekämpningen ställer.
Inom ramen för inflationsmålet fluktuerar kronans
kurs. Utrymmet för sådana fluktuationer är
emellertid även det begränsat.
Kronkursens instabilitet påverkas bl a av mängden
utestående valutarisk hos företag och enskilda och av
marknadens bedömningar av orsakerna till fluktuationerna.
Om den nuvarande finanspolitiska inriktningen kan bibehållas
och om lönebildning och arbetsmarknad visar sig fungera väl
så finns goda förutsättningar för att
kronkursen stabiliseras.
Ett EMU-medlemskap betyder att ekonomiska störningar i större
utsträckning måste hanteras i den nominella lönebildningen,
eftersom reallöneanpassning inte längre kan ske via växelkursen.
Stor vikt måste då fästas vid det generella
lönekostnadslägets utveckling i förhållande
till övriga Europa, men också vid utrymmet för löneanpassning
på mikronivå - i företag och för individer -
till behovet av full sysselsättning, verksamheters
utvecklingsförutsättningar och rekryteringsbehov.
Ett minskat handlingsutrymme i den ekonomiska politiken gör
således att anpassningskraven på arbetsmarknaden ökar
såväl om vi stannar utanför som om vi deltar i
EMU.
Lönebildningen får vid ett utanförskap
skarpare makroekonomiska konsekvenser.
Den anpassning som förväntas ske vid för höga
svenska lönekostnadsökningar går över
valutakursen och sänker de reala ersättningsnivåerna
generellt över hela ekonomin.
Vid ett medlemskap kommer eventuella anpassningsbehov
antagligen att i större utsträckning genomföras på
mikroplanet. Det uppkommer således en skillnad i den
politiska miljö inom vilken lönebildningen skall
hanteras beroende på om vi går med i EMU eller inte.
I en låginflationsekonomi utan möjlighet till växelkursanpassning
ställs högre krav på flexibilitet i de nominella lönekostnaderna
vid en störning.
Ett sätt att variera de nominella lönekostnaderna är
genom en intern devalvering, där exempelvis
arbetsgivaravgifterna sänks och momsen höjs.
En annan möjlighet är att skapa buffertfonder
liknande de i Finland. Där gör arbetsmarknadens parter
avsättningar till särskilda fonder för att kunna
justera arbetsgivaravgifterna efter svängningar i
konjunkturer och arbetsmarknadsläge. Variationer i arbetstid,
resultatlöner och vinstandelssystem samt geografisk och
yrkesmässig rörlighet är andra exempel på
mekanismer som kan bidra till att anpassa ekonomin vid störningar.
För svenska företag innebär utanförskapet två
huvudsakliga nackdelar.
När transaktionskostnaderna i handel mellan EMU-länderna
försvinner får företag i dessa länder en
konkurrensfördel gentemot svenska företag, för
vilka transaktionskostnaderna kvarstår. Detta kommer främst
att drabba små och medelstora företag.
Utanförskapet medför vidare en risk för ett
svagare konkurrenstryck i Sverige än i EMU-området.
Som en följd av införandet av en gemensam valuta
kommer pristransparensen att öka och medföra ett skärpt
konkurrenstryck. Så länge Sverige står utanför
EMU uppstår inte denna effekt i Sverige.
Offerter i euro kan även bli vanligt i Sverige, eftersom
svenska företag kan behöva offerera utländska
kunder i euro. Svenska företag kan också ha anledning
att offerera andra svenska företag i euro för att kunna
matcha sina in- och utflöden i euro.
Att stå utanför EMU kan göra Sverige mindre
attraktivt som investeringsland.
När företag väljer lokaliseringsort har
visserligen faktorer såsom skatter, närhet till
marknader, det näringspolitiska klimatet, tillgången på
kompetens etc sammantaget större betydelse än medlemskap
i EMU, men det är ändå en faktor som spelar in.
Den svenska kronan betraktas sannolikt som mindre stabil och
som en större osäkerhetsfaktor än euron, vilket kan
inverka negativt på företagens investeringsbeslut. Det
går inte heller att bortse från risken att ett långvarigt
utanförskap kan få allvarliga konsekvenser genom att
det kan komma att tolkas som att Sverige som nation söker
avskärma sig från den ekonomiska och industriella
gemenskap vi är en integrerad del av.
Utanförskapet kommer inte att föra med sig några
större förändringar för de svenska hushållen.
Såväl innanför som utanför EMU kan man öppna
euro-konton, låna i euro, placera i euro etc, precis som man
kan med andra utländska valutor, även om intresset säkert
är större för euron än andra europeiska
valutor. Det kan dock vara riskabelt att ta ett lån i euro
om man inte har motsvarande inkomster i kronor, eftersom man själv
får stå för valutarisken.
En del svenska storföretag har sagt sig överväga
att erbjuda löner i euro. Men så länge svenska löntagare
har huvuddelen av sina kostnader i kronor lär intresset vara
begränsat, då löntagaren tar på sig en
valutarisk.
I och med att Sverige står utanför EMU försvagas
möjligheterna till inflytande i EU.
Ju längre utanförskap desto större problem kan
Sverige få med inflytandet i EU. En framtida EMU-utvidgning
kan ytterligare marginalisera Sverige. Vid ett permanent utanförskap
kan det t o m bli svårt för Sverige att stanna kvar i
EU.
De fyra länder som tills vidare står utanför
valutaunionen är Sverige, Danmark, Storbritannien och
Grekland.
Danmark och Storbritannien har valt att utnyttja sin fördragsstadgade
rätt att inte delta vid starten 1999, medan Sverige och
Grekland inte anses uppfylla de nödvändiga villkoren för
att gå med, de s k konvergenskriterierna.
Sveriges riksdag har dessutom beslutat att Sverige inte skall
delta från starten av EMU, men håller dörren öppen
för ett eventuellt framtida medlemskap.
Att EMU nu har förverkligats påverkar hela Europa, även
de länder som står utanför EU och de länder
som enbart står utanför valutaunionen. Hur Sverige påverkas
är oftast inte entydigt och en analys av effekter måste
i många fall grundas på prognoser. En rad komplicerade
bedömningar av både politiska och ekonomiska faktorer måste
göras för att nå fram till slutsatser.
En bidragande orsak till att effekterna av valutaunionen är
svåra att bedöma är att det inte finns någon
erfarenhet av ett projekt som EMU.
Bildandet av EMU måste ses i perspektivet av den historia
som präglar länderna i Europa. Kol- och stålunionen
kom till efter andra världskriget i syfte att genom ekonomisk
integration ena Europa och undvika konflikter mellan framför
allt Tyskland och Frankrike.
Ekonomisk integration har hela tiden gått hand i hand
med politisk integration i det europeiska samarbetet.
EMU är ytterligare ett steg i den europeiska
integrationen med såväl ekonomiska som politiska motiv.
Något specifikt mål för EMU anges visserligen
inte i Maastrichtfördraget, men det är ändå
inte svårt att ana de politiska eller de ekonomiska syftena.
Euron blir en världsvaluta, jämförbar med
dollarn.
Den europeiska integrationen blir tätare.
Tysklands alltmer dominerande position efter murens fall
balanseras.
Växelkursstabilitet uppnås inom EMU-området
och konkurrensdevalveringar kan inte längre förekomma.
Euron kan också bilda motvikt mot de alltmer
globaliserade finansmarknaderna.
Första gången ett konkret förslag lades fram om
hur man skulle kunna genomföra en ekonomisk och monetär
union i EU var när Wernerplanen presenterades 1971. Det
skedde i samband med att Bretton Woods-systemet blev allt svagare
och så småningom kollapsade, vilket var en bidragande
orsak till att Wernerplanen aldrig genomfördes.
Idag är Sverige och Storbritannien de enda EU-länder
som inte deltar i ERM. Storbritannien var dock med under en
kortare period i början av 90-talet, men valutaturbulensen
1992-93 gjorde att det brittiska pundet tillsammans med den
italienska liren tvingades lämna ERM. Därefter ökades
bandbredden inom ERM till plus/minus 15 procent.
Valutaspekulationerna tvingade också Sverige att ge upp
sin fasta växelkurs, som bestod av en ensidig knytning av
kronan till ecun, för att övergå till den rörliga
växelkurs som nu gäller.
Delorskommitténs förslag 1989 om att upprätta
en ekonomisk och monetär union i tre etapper ledde till
Maastrichtfördraget och beslutet att bilda EMU.
På toppmötet i Madrid 1995 enades stats- och
regeringscheferna om den definitiva tidtabellen för EMU.
När den tredje etappen startade den 1 januari 1999 låstes
växelkurserna oåterkalleligen mellan de ingående
ländernas valutor och man övergick till den gemensamma
valutan, euron.
Men euron kommer inte att sättas i omlopp i form av
sedlar och mynt förrän den 1 januari 2002.
Under alla omständigheter - oavsett medlemskap i EMU -
kommer vi att åläggas restriktioner vad gäller den
ekonomiska politikens utformning, restriktioner som har sin grund
inte i överstatliga formella beslut utan i egenskaperna hos
den ekonomiskt sammanflätade värld vi lever i.
Sverige uppfyller i huvudsak, efter en omfattande
budgetsaneringsprocess, Maastrichtfördragets
konvergenskriterier.
Den svenska inflationstakten är låg och politiken är
inriktad på att den så skall förbli.
Räntenivån är i paritet med den i övriga
Europas - med en differens under en halv procentenhet gentemot
euroräntan.
Sveriges ekonomiska historia har under det senaste kvartsseklet
präglats av återkommande devalveringar av den svenska
kronan. Den grundläggande anledningen har varit en alltför
snabb kostnadsutveckling i jämförelse med omvärlden
samtidigt som produktivitetstillväxten har varit åg.
Ett svenskt medlemskap i EMU skulle innebära att växelkursen
försvinner som möjlighet att i efterhand korrigera för
denna typ av obalanser.
Penningpolitiken är redan idag låst på de
villkor som inflationsbekämpningen kräver.
Inte heller finanspolitiken kan i någon större
omfattning lindra effekterna av en försämrad svensk
konkurrenskraft annat än på kort sikt.
Stora budgetunderskott måste täckas på en
kapitalmarknad som är internationell och där farhågor
för en inflationsdrivande politik straffar oss i form av högre
räntor.
Allt detta gör att valutajusteringsvapnet nog redan vridits
ur våra händer - oavsett medlemskap i EMU.
Vi tvingas under alla omständigheter att i stort anpassa
oss till kostnadsutvecklingen i omvärlden.
Vad betyder då dessa makroperspektiv för de
ekonomiska aktörerna - företagen och deras anställda?
EU-handeln sker utan valutarisker.
Den historiska valutainstabiliteten försvinner.
Den räddningsplanka som den tidigare valutapolitiken gav de
svenska företagen måste således ersättas av
en flexibilitet i våra egna ekonomiska strukturer såväl
inom som utanför företagens väggar.
Ökad flexibilitet genom pris- och kostnadsanpassning är
ett måste för framtiden.
Detta är en av de viktigaste övergripande
strategiska frågorna för framtida framgång i
varje verksamhet.
Så har det naturligtvis i grunden alltid varit, men
utvecklingen framöver kommer att accentuera kraven på
inneboende flexibilitet inom företagen.
När nu euron införts som enhetlig valuta inom EMU uppnås
en av de fundamentala målsättningarna med
Europasamarbetet, nämligen en stor "hemmamarknad"
med en valuta. Försvinner gör den ständiga osäkerhet
om valutornas framtida värde och därmed de kostnader som
har varit förknippade med kurssäkringar, växlingar
och andra hanteringskostnader.
Då det inte finns någon federal låntagare på
euromarknaden saknas det formellt ett benchmark-lån i euro.
Det beror på att EMU-området i sin helhet inte
kan stå som låntagare och därför inte heller
kan kreditvärdighetsprövas.
Det blir nu upp till marknaden att utarbeta standard för
vad som skall gälla som benchmark-lån. Ett förslag
är att man viktar samman de i EMU ingående ländernas
obligationer till en benchmark-obligation vilket ger en vägd
ränta som benchmark.
Ett annat förslag är att man använder en tysk
obligation som benchmark för en euroobligation.
Ett tredje förslag är att man viktar samman franska
och tyska obligationsräntor till en benchmark-ränta.
Den ökade internationaliseringen har fördjupat
beroendet mellan de nationella ekonomierna och gjort det svårare
att föra en avvikande nationell ekonomisk politik.
Valutahandeln är av särskild betydelse, eftersom
den skapar ett omedelbart beroende i den ekonomiska politiken att
hålla den ekonomiska utvecklingen på en kurs som är
konkurrenskraftig i förhållande till andra länder.
Ekonomisk politik i ett land får omedelbara effekter på
den ekonomiska utvecklingen också i andra länder. Om t
ex ett land bedriver en expansiv ekonomisk politik spiller efterfrågan
över även på andra länder.
Ett annat exempel är valuta- och börsoroligheter,
som snabbt kan sprida sig från en nationell börs till
en annan.
Varuhandel och finansiella transaktioner över gränserna
har övervägande fördelar för de svenska hushållen,
men är naturligtvis inte helt utan nackdelar.
Den fria kapitalmarknaden lägger exempelvis ytterligare
begränsningar på möjligheten att föra en
inhemsk ekonomisk politik utöver dem som den fria varuhandeln
alltid lagt. Detta gäller oavsett om Sverige är med i
EMU eller ej.
3.2 Signalsystemet i och utanför EMU
Finansmarknaden bevakar svensk ekonomi främst utifrån
en grundläggande aspekt: Den svenska kronans värde får
inte förväntas sjunka på ett sådant sätt
att pengar placerade i svenska kronor får en sämre värdeutveckling
än placeringar i andra länder.
Då kommer marknaden att kräva kompensation i form
av en högre ränta.
Vad som skapar sådana förväntningar förändras
från tid till annan.
Men den viktigaste förklaringen är stigande
inflation eller förväntningar om en sådan,
eftersom en ifrån andra länder avvikande inflation förr
eller senare leder till motsvarande förändring av växelkursen.
Bakom förväntningarna om en stigande inflation och
försvagad växelkurs kan i sin tur ligga en rad faktorer,
såsom varaktigt stora underskott i de offentliga finanserna,
misstro mot lönebildningsprocessen m m.
När ekonomins aktörer vill köpa mer utländsk
valuta för att importera varor och tjänster än vad
de drar in i exportintäkter uppstår underskott i
bytesbalansen.
I den allra enklaste ekonomiska modellen leder det till att värdet
på valutan sjunker så att importen blir dyrare och
exporten billigare. Ekonomin och balansen i förhållande
till utlandet förväntas på så sätt
korrigera sig självt.
På detta sätt kunde mekanismen beskrivas ända
till för ett tiotal år sedan.
Men i och med att valutaregleringarna avskaffades under slutet
av 80-talet och enorma kapitalbelopp snabbt kunde flyttas från
den ena valutan till den andra blev problemet mer komplicerat.
Kapitalbalansen och ett lands finansiella nettoställning
spelar numera en minst lika viktig roll som bytesbalansen för
vad som händer med kronans värde och för den
svenska räntenivån.
Den ekonomiska politiken är låst vid ett inflationsmål.
Vad som händer med växelkursen är en del av
den penningpolitik Riksbanken har att svara för i syfte att
upprätthålla inflationsmålet.
Därför kan man i många lägen ha
anledning försöka förhindra att växelkursen
sjunker på ett sådant sätt att Sverige importerar
för mycket inflation.
Situationer med s k over-shooting och ekonomisk-politiska
situationer som går på tvärs med de
stabiliseringspolitiska behoven uppkommer mycket lätt på
de förväntningsstyrda kapitalmarknaderna.
Det gäller därför för nationen att upprätthålla
en tillräcklig stabilitet i vår egen interna ekonomiska
utveckling så att det starka beroendet av internationella
kapitalmarknader inte får negativa konsekvenser på den
reala ekonomin.
Eftersom förväntningar om växelkursförsvagning
framkallas av faktorer såsom stigande offentliga underskott
kan förändringar i marknadsräntor vara viktiga
signaler om tillståndet i ett lands ekonomi, till ledning för
t ex den ekonomiska politiken.
Skulle Sverige gå med i EMU försvinner detta
omedelbara och tydliga signalsystem, eftersom den som då lånar
ut pengar till den svenska staten inte utsätter sig för
någon annan valutarisk än om han/hon lånar ut
pengar till den tyska staten.
Valutariskpremien kommer att vara den samma för alla
euroländers räntor och återspegla en samlad bedömning
av ekonomin i hela euro-området.
Detta innebär dock inte att räntenivån kommer
att vara densamma i alla euroländer, eftersom marknaden kan
ha anledning att göra olika värderingar av olika staters
kreditvärdighet. Därför är det möjligt
att räntenivåerna mellan euroländerna kommer att
skilja sig något åt åtminstone vad gäller långsiktig
upplåning.
Vid ett deltagande i EMU försvinner den disciplinerande
kontroll av den ekonomiska politiken som kapitalmarknaden nu utsätter
oss för.
Genom EU-medlemskapet har Sverige förbundit sig till
samma huvudkurs i den ekonomiska politiken som de andra EU-länderna.
Sverige kan inte, som ovan utvecklats, i någon större
grad avvika från den kursen utan att riskera högre
inflation och räntor. I förlängningen kan det ge en
högre arbetslöshet och skadliga effekter för
produktionen.
Dessutom begränsar konvergenskriterierna och
stabilitets- och tillväxtpakten den ekonomiska friheten, då
de ställer krav på prisstabilitet, ränta,
budgetunderskott och statsskuld samt växelkurs.
De grundläggande kraven på den ekonomiska politiken
kommer, enligt vår bedömning, att vara desamma vare sig
Sverige är med i EMU eller står utanför. Det
signalsystem som finansmarknaden utgör kommer vid ett
medlemskap att försvagas och behöva ersättas med
systematiska bedömningar av vår egen och andra EMU-länders
ekonomiska stabilitet.
Regeringens EMU-utredning ansåg att Sverige utanför
EMU bör behålla inflationsmålet, samt ha en rörlig
växelkurs.
Denna nya lagstiftning innebär, förutom att
Riksbankens oberoende stärks, också att målet om
prisstabilitet lagfästs - formulerat som "att upprätthålla
ett fast penningvärde".
Penningpolitiken måste göra rimliga avvägningar
mellan att uppnå både prisstabilitet och stabilisering
av produktion och sysselsättning.
Målformuleringen och rangordningen av de
penningpolitiska målen spelar i det sammanhanget en avgörande
roll.
Den nya målformuleringen inrymmer förutom
inflationsmålet också ett sekundärt mål som
innebär att Riksbanken ska stödja den allmänna
ekonomiska politiken i syfte att stödja en hållbar
tillväxt och en hög sysselsättning.
Sammanfattningsvis innebär den nya Riksbankslagstiftningen
att Riksbankens oberoende har stärkts. Valet av inflationsmål
och rörlig växelkurs innebär en möjlighet att
anpassa penningpolitiken till den ekonomiska utvecklingen i
Sverige.
Det penningpolitiska handlingsutrymmet bestäms dock
ytterst av omvärldsförhållanden.
Det reella handlingsutrymmet i penningpolitiken kan därför
i vissa situationer komma att vara mindre än det formella.
Möjligheten att föra en självständig
nationell penningpolitik utanför EMU bestäms bl a av
Riksbankens trovärdighet vad gäller inflationsbekämpning,
finanspolitikens inriktning och utformning samt Sveriges
finansiella nettoställning gentemot utlandet.
Det som brukar framföras som det tyngst vägande
argumentet för att Sverige inte skall delta i EMU är att
möjligheten att föra en självständig
penningpolitik försvinner när ansvaret för
penningpolitiken övergår till ECB.
Med en nationellt anpassad penningpolitik kan Sverige i
princip ha ett annat inflationsmål och bedriva en annan räntepolitik
än ECB samt föra en egen valutapolitik.
Men genom att ställa upp ett strikt inflationsmål
har vi själva ställt upp mycket strikta gränser för
hur stor denna penningpolitiska handlingsfrihet kan tillåtas
bli.
Som tidigare konstaterats kostar redan misstankar hos
marknadens aktörer om att inflationsmålet inte kan hållas
ett pris i form av högre räntenivå etc, varför
det stabiliseringspolitiska värdet av denna frihet är långtifrån
självklart.
Enligt EU-fördraget är dessutom valutapolitiken en
gemensam angelägenhet, eftersom ett lands valutapolitik även
får konsekvenser för de andra länderna.
Under 1990-talet har penningpolitiken i hög grad varit
styrd från Kontinentaleuropa, särskilt av Tyskland. De
länder som har växelkursmål kopplat till den tyska
marken, exempelvis Danmark och Holland, har i praktiken varit helt
styrda av tyska ränteförändringar, medan de länder
som har inflationsmål haft något större
frihetsgrad.
Sedan 1992 har Sverige haft en rörlig växelkurs.
Bytet från fast till rörlig växelkurs skedde
i samband med valutaspekulationerna mot den svenska kronan, som
drev upp räntorna och tvingade Riksbanken att släppa den
tidigare knytningen till ecun.
Vid en fast växelkurs måste penningpolitiken
underordnas behovet av att försvara värdet på
valutan.
Riksbankens uppgifter och instrument skiljer sig således
väsentligt beroende på valet av mål för
penning- och valutapolitiken.
Ett av skälen till att ha en rörlig växelkurs är
att korträntan då kan användas för att
stabilisera svensk ekonomi och penningpolitiken därmed i ökad
utsträckning kan anpassas nationellt.
Hur stort detta utrymme i realiteten kommer att vara är
omöjligt att bedöma.
Inflationsmålets definition och faktiska tillämpning
kommer att vara avgörande för hur stram eller lätt
penningpolitiken tillåts vara. Vid ett givet inflationsmål
- t ex dagens 2 procentsmål - bestäms utrymmet för
penningpolitiska lättnader såväl av den inflation
som råder i omvärlden som bedömningar av hur en räntesänkning
kan förväntas påverka vår egen internt
genererade inflation och då inte minst lönebildningen.
Utrymmet är således i högsta grad
situationsbundet och beroende av de spridningsmekanismer som
enligt Riksbankens bedömning finns i det ekonomiska systemet
vad gäller marknadspriser och löner.
Det finns således anledning att utgå från att
ett stramt och seriöst bevakat inflationsmål innebär
en kraftig begränsning av den penningpolitiska
handlingsfriheten också utanför EMU.
Kronan kan, med bibehållet inflationsmål, i
realiteten endast tillåtas försvagas i värde i
tider då antingen den internationella inflationen är
mycket låg eller då riskerna för interna kostnadsökningar
från lönesidan är så begränsade att
inflationsmålet av den anledningen inte kommer i fara.
Huruvida den svenska penningpolitiken kan ges en självständig
stabiliseringspolitisk roll sammanhänger med såväl
lönebildningen som med situationen på avsättningsmarknaderna.
Då penningpolitiken är inriktad på
prisstabilitetsmålet kan finanspolitiken i vid mening behöva
ges en mer framträdande roll för att dämpa
konjunkturväxlingarna.
Men även utrymmet för finanspolitiken är begränsat.
Precis som med penningpolitiken påverkar den förda
finanspolitiken övriga länder. Om ett land stramar åt
finanspolitiken minskar efterfrågan också i de andra länderna.
Möjligheterna att föra en traditionell keynesiansk
efterfrågepolitik är mycket begränsade, eftersom
effekterna av ökade offentliga utgifter eller sänkta
skatter kan behöva motverkas med höjda räntor.
Alla EU-länder omfattas numera av stabilitets- och tillväxtpakten,
som förordar att medlemsstaterna skall eftersträva ett
medelfristigt budgetmål nära balans eller överskott.
Däremot gäller inte reglerna om sanktioner och föreläggande
de länder som inte deltar i EMU.
Riksdagen har angett att målsättningen för
Sverige är ett budgetöverskott på två
procent av BNP i genomsnitt över konjunkturcykeln från
2000, vilket är en ambitiösare målsättning än
många andra EU-länder har.
På grund av konvergenskriteriet om högst tre
procents budgetunderskott har utrymmet för en tillräckligt
stabiliserande finanspolitik i lågkonjunktur bedömts förutsätta
ett strukturellt överskott.
Den svenska budgetbalansen har genom åren varit särskilt
känsligt för konjunktursvängningar.
Kan målet om budgetöverskott uppnås innebär
det att de automatiska stabilisatorerna kan ges ett större
utrymme att utjämna konjunktursvängningarna.
Med det menas att statens intäkter (skatter och
avgifter) minskar och utgifterna (främst transfereringar) ökar
i en lågkonjunktur, medan det blir tvärtom i en högkonjunktur.
För Sverige är effekten av de automatiska
stabilisatorerna stor jämfört med de flesta andra EU-länder,
eftersom vi bl a har förhållandevis höga skatter
och hög arbetslöshetsersättning.
Inom EMU-länderna blir det ett naturligt gemensamt intresse
att se till att inte enskilda länder bedriver en
finanspolitik, som hotar uppställda inflationsmål och
leder till att alla andra får betala ett pris i form av högre
räntor.
Därför är en logisk följd av
EMU-samarbetet att länderna på ett tydligare sätt
måste stå till svars för sin ekonomiska politik
inför varandra. Sådana ömsesidiga
granskningsprocesser sker redan inom ramen för Ekofin och som
en viktig del i den s k konvergensprocessen. Sverige har tidigare
deltagit på samma sätt och på samma villkor som övriga
EU-länder.
Men tyngdpunkten i de ekonomisk-politiska diskussionerna har
nu förskjutits till Euro 11, som är det organ där
EMU-länderna träffas för att diskutera
ekonomisk-politiska frågor som rör euro-området.
Detta diskuteras ytterligare i kapitel 7.
Men det är viktigt att notera att det här gäller
stabiliseringspolitiken i bred mening och inte de mer strukturellt
orienterade övervägandena kring skatter och förmåner
som har sin grund i utvecklingen av den inre marknaden med
kapitalets och arbetskraftens fulla rörlighet.
Emellanåt hävdas att EMU-medlemskap leder till begränsade
möjligheter att besluta om skatter och offentliga utgifter för
enskilda stater. Stabilitets- och tillväxtpakten uppställer
i och för sig krav på sunda statsfinanser, däremot
sägs inget om lämplig storlek på offentliga åtaganden
eller skatter.
I den mån beslut om harmonisering av skatter o dyl blir
aktuella är det beslut som skall fattas med enhällighet
inom ramen för EU och inte inom ramen för EMU. Därmed
innebär EMU-medlemskap eller utanförskap ingen skillnad
i detta avseende.
Sammanfattande bedömning
En mycket grundläggande fråga är om de
ekonomiska problem som Sverige kommer att ställas inför
i framtiden blir enklare att hantera innanför eller utanför
EMU.
Det är knappast möjligt att göra en invändningsfri
sammanfattande värdering av detta.
Ingen kan tillräckligt säkert veta hur framtida
problem inom och utom landet kommer att se ut och vilka påfrestningar
vi kommer att ställas inför.
Det är lätt att utmåla risker med både den
ena och den andra strategin.
Det är också lätt att idyllisera genom att
utgå från att vi med en framgångsrik ekonomisk
politik klarar av att på egen hand hantera allt som är
svårt.
Valet står mellan två ekonomisk-politiska regimer
som bägge kommer att ställa högre krav på vår
interna ekonomiska politik än vad vi varit vana vid.
Till stor del hänger dock dessa krav samman med viktiga
tendenser i världsekonomin som konkurrensmarknadernas
globalisering och inte minst valutaregleringarnas avskaffande. De
har inte primärt med EMU-frågan att göra.
Problembilden bör därför begränsas till
en fråga om inom ramen för vilken ekonomisk-politisk
regim - inom eller utom EMU - vi tror oss få det lättast
att hantera de olika former av påfrestningar världsekonomin
kan komma att utsätta oss för.
Det vi framförallt släpper vid ett medlemskap är
möjligheten att via valutakursen göra en generell
kostnadsanpassning i förhållande till omvärlden.
Därför har fokus i många diskussioner riktats
mot lönebildningen. Den får, vid ett medlemskap, inte
driva upp det allmänna löneläget i landet på
ett sådant sätt att vi prissätter oss själva
ut från marknaderna, exporten försvagas och vi får
svårigheter att upprätthålla sysselsättningen.
Frågan om lönebildning och kostnadsanpassning rymmer
många dimensioner. Viktig är naturligtvis jämförelsen
med Europa.
Hur stor är risken, med hänsyn till den valutakurs
vi ansluter oss vid, att vi skall lyckas sämre än
Tyskland, Frankrike och övriga att hantera lönebildningen
i förhållande till produktivitet och marknader?
Europas konkurrenskraft i förhållande till resten
av världen är en annan viktig fråga för vår
egen lönebildning som förutsätts hanteras på
ett klokt sätt inom ECB och det stabiliseringspolitiska
samarbetet i EU.
Det vi går in i, om vi ansluter oss till EMU, är
en gemenskap inom vilken Sverige, åtminstone initialt,
knappast kommer att vara ett extremt höglöneland.
Frågan hänger nära samman med spekulationer och
analyser kring huruvida den samlade ekonomiska politiken inom EU
och ECB kommer att vara mera restriktiv än den Sverige själv
skulle vilja föra.
Kommer framtidens Europa generellt sett att präglas av
en stram ekonomisk politik och permanent hög arbetslöshet
och med en restriktivitet som den svenska ekonomin inte klarar av?
Går vi in i EMU går vi också in i en
annorlunda ekonomisk-politisk miljö. Vilken ekonomisk politik
som där kommer att bedrivas är i många avseenden
ett ännu oskrivet blad.
Vi kan inte bortse från riskerna för att man inom
gruppen av EMU-länder kommer att misslyckas med att leva upp
till de ambitioner och mål som uttrycks i gällande
dokument.
Just nu uttrycks denna fara mest akut i riskerna för att
ett antal av de ingående länderna, bl a som följd
av den internationella konjunkturförsvagningen, inte kommer
att kunna begränsa sina budgetunderskott i den omfattning som
Maastrichtfördraget föreskriver.
Vi kan se fram emot spänningar mellan det politiska EU,
som kan behöva hjälp av en lättare penningpolitik,
och ECB som i stället kräver av regeringarna att de med
finanspolitiska åtgärder begränsar sina
budgetunderskott.
Det kan inte uteslutas att resultatet blir handlingsförlamning
och en ekonomisk politik som gör att Europa utvecklas mycket
svagt under de kommande åren.
Detta är i så fall något som skulle drabba
Sverige också utanför EMU. Lyckas inte övriga
Europa skapa en acceptabel ekonomisk tillväxt kommer det att
drabba också oss mycket hårt, allt annat vore
orealistiskt önsketänkande.
Frågan måste också bedömas satt i
relation till våra egna ekonomisk-politiska ambitioner -
tydligast formulerade genom inflationsmålet och
stabilitetspaktens av oss till fullo accepterade krav.
Våra bindningar till resten av Europa är via såväl
kapitalmarknader som politik så starka att det knappast
kommer att vara möjligt att bedriva en ekonomisk politik som
påtagligt skiljer sig från den inom EMU utan att det på
ena eller andra sättet drabbar oss själva. Den starkaste
mekanismen i det avseendet är naturligtvis de långa
marknadsräntorna, som speglar inflations- och valutakursförväntningar
och inte den politik Riksbank och regering helst skulle vilja föra.
I denna fråga, d v s graden av restriktivitet i den
ekonomiska politiken, finns det snarast anledning att se positivt
på EMU-projektets potential att förlösa den
ekonomiska politiken - åtminstone på lite längre
sikt.
Genom att det skapas en ekonomi där uppåt 90
procent av alla ekonomiska transaktioner sker mellan valutainlänningar
skapas en ökad resistens mot sådana inflationsimpulser
som kommer från omvärlden och via valutakursen.
Politiken kommer i ökande utsträckning att kunna
inriktas mot att balansera den egna interna ekonomin.
Med trovärdighet för den penningpolitik som nu är
under utveckling inom EMU skapas förutsättningar inte
bara för finansiell stabilitet utan också för en
mer flexibel finanspolitik.
Jämförelser med USA är på denna punkt
belysande.
Den finansiella stabilitet och den minskade betydelse som behöver
fästas vid den internationella kapitalmarknadens nycker, som är
en av EMU-projektets kärnpunkter, kan kontrasteras mot den
utsatthet vi som utanförstående idag har att hantera.
När den penningvårdande myndigheten och andra aktörer
på marknaden inte längre lika nervöst måste
bevaka vad som händer med valutakurs och räntespann i förhållande
till andra valutor etableras också förutsättningar
för mer av långsiktighet i den ekonomiska politiken.
Penningpolitiken blir också en långt mindre
betydelsefull faktor i stabiliseringspolitiken när inte samma
betydelse längre måste fästas vid dess effekter på
valutakursen.
Det är som vi ser det fel att hävda att de krav som
kommer att ställas på lägre inflation och däremot
svarande lägre löneökningar i något
fundamentalt avseende blir större vid den ena eller andra
valutaregimen.
Konsekvenserna av ett stabiliseringspolitiskt misslyckande får
bara annorlunda uttrycksformer.
En enbart till Sverige knuten lönekostnadsinflation blir för
ECB ingen fråga av riktigt fundamental betydelse. I ett
europeiskt perspektiv kan det lilla landets problem negligeras.
Det spelar då heller ingen roll om vi med bibehållen
sysselsättning och en stark egen produktivitetsutveckling i
de utlandskonkurrerande sektorerna lyckas höja vårt
relativa löneläge i förhållande till övriga
EMU-länder.
Detta innebär sannolikt att fokus i den lönepolitiska
diskussionen starkare kommer att riktas mot mikroanpassning, d v s
att svenska företag och individer var och en för sig vid
på europeisk nivå givna marknadspriser skall kunna
undvika att prissätta sig ut från marknaden.
Utanför EMU får motsvarande problem en starkare
makroekonomisk karaktär. Utöver konkurrenskraften på
mikronivå gäller då också att undvika sådana
förväntningar kring ekonomin som sätter vårt
inflationsmål i fara och leder till höga räntor
och därav följande negativa konsekvenser för
produktion, sysselsättning, hyresgäster, statsbudgeten
och medborgarna i stort.
Lönebildningen får vid ett utanförskap
skarpare makroekonomiska konsekvenser. Den anpassning som förväntas
ske vid för höga svenska lönekostnadsökningar
går över valutakursen och sänker de reala ersättningsnivåerna
generellt över hela ekonomin. De sänks alltså lika
mycket för högproduktiva verksamheter som för lågproduktiva.
Vid ett medlemskap kommer, som vi nämnt, eventuella
anpassningsbehov att i större utsträckning genomföras
på mikroplanet.
Utanför EMU innebär, som tidigare framgått,
stabiliseringspolitiska misslyckanden en utveckling präglad
av inflation, deprecieringar, höga räntor och finansiell
osäkerhet.
I EMU slår motsvarande misslyckanden mer direkt på
den reala ekonomin genom att konkurrenskraften försämras.
Ingen kan på förhand veta vad av detta som är
mest hämmande för den långsiktiga ekonomiska
utvecklingen och som är svårast att i efterhand
korrigera.
Oberoende av valutaregim är det därför angeläget
att stärka tillväxtförmåga och motverka
inflationsbenägenhet i den svenska ekonomin så att en hög
och växandesysselsättning blir förenlig med gällande
inflationsmål. Annars går det inte att upprätthålla
en varaktigt låg arbetslöshet.
Frågan om att hitta lönebildningssystem som kan förena
hög sysselsättning med låga nominella löneökningar
har i olika sammanhang setts som en förutsättning för
att Sverige skall kunna gå in i EMU.
Det har av vissa bedömts som alltför riskabelt att
under nuvarande förhållanden avstå från möjligheten
att kunna använda valutakursen som ett medel att korrigera för
sådana löneökningar eller andra omständigheter
som gör att svenskt näringsliv förlorar i
konkurrenskraft.
Oavsett om vi går med i EMU eller ej ökar dessutom
kraven på lönebildningens förmåga att bidra
till en mer tillväxtorienterad och långsiktigt välfärdsskapande
ekonomisk politik i Sverige.
Ingår Sverige i EMU erhålls sannolikt en ökad
finansiell stabilitet den vägen. Då blir problemet i stället
hur vi utan egna finansiella korrigeringsmekanismer och nödutgångar
kan bedriva en lönebildning som inte skadar den reala
ekonomin, d v s i första hand investeringsvilja, produktion
och sysselsättning.
Vid ett medlemskap försvinner denna mekanism av "slutjustering"
av lönebildningsresultatet. Det är därför
angeläget att ställa frågan om detta skulle förändra
kraven på lönebildningsprocessen och i så fall
hur.
Det är vidare angeläget att fråga sig i vad mån
frånvaron av den korrigeringsmekanism valutakursen hittills
utgjort också förändrar kraven på
arbetsmarknaden i andra avseenden och om nya anpassningsmekanismer
skulle behöva utvecklas som svar på detta.
Behovet av reallönejustering i förhållande till
resten av Europa har i debatten i huvudsak diskuterats med utgångspunkt
från s k externa chocker.
Med det menas att någon yttre omständighet, t ex
en kris inom skogsindustrin, skulle göra det angeläget
att kompensera för detta genom sänkta löner och ökade
vinster mer generellt.
Utanförskapet och de kostnader som är förknippade
med detta har ibland setts som en form av försäkring inför
denna typ av ekonomiska störningar.
Men behovet av reallöneflexibilitet är en bredare
fråga än bara ekonomins förmåga att hantera
sådana påfrestningar som förknippas med begreppet
externa chocker.
Vi kan exempelvis konstatera att de ekonomisk-politiska
problem Sverige under de gångna decennierna haft att hantera
till mycket stor del varit interna politikmisslyckanden i olika
avseenden.
Det är mindre sannolikt att just de typer av
misslyckanden som satt sin prägel på de senaste
decenniernas ekonomiska politik kommer att upprepas.
Den viktigaste anledningen är att det framväxande
samarbetet inom EU innebär successivt ökande
restriktioner på medlemsstaternas möjligheter att
bedriva en från resten av Europa påtagligt avvikande
ekonomisk politik.
Framtida politikmisslyckanden blir därför i högre
grad än tidigare alleuropeiska, vilket dock inte hindrar att
de kan drabba ett medlemsland hårdare än andra.
Den ekonomiska tillväxten i Sverige kan över längre
perioder visa sig bli mer eller mindre förmånlig jämfört
med den i övriga Europa.
Detta kan motivera att våra reallöner tillåts
sjunka eller stiga i förhållande till omvärlden.
När sådana förskjutningar inte längre
mer eller mindre automatiskt åstadkoms genom förändrade
valutakursrelationer läggs ett motsvarande större ansvar
på anpassningsförmåga i lönebildningen och på
arbetsmarknaden. Parterna ställs också inför ökade
krav att följa och fånga in vad som händer med näringslivets
internationella konkurrenskraft.
Vid ett svenskt EMU-medlemskap måste lönebildningen
uppfylla de krav på lönekostnadsökningar i takt
med omvärlden som krävs för att en varaktigt hög
sysselsättning skall kunna upprätthållas.
Vad detta i praktiken skulle innebära för förhandlingsordningar,
konfliktregler, skatter och annat ligger utanför vårt
område att diskutera.
När det vid ett deltagande i valutaunionen inte längre
finns möjlighet till växelkursförändringar som
medel att stabilisera ekonomin måste anpassningar av det
relativa kostnadsläget (det som tidigare kallats reala växelkursförändringar)
ske genom att de nominella lönekostnaderna ändras i förhållande
till våra utländska konkurrenterländer.
I princip kan de nominella lönekostnaderna förändras
på två olika sätt, dels genom att statsmakterna
varierar arbetsgivaravgifterna (s k interna växelkursförändringar),
dels genom att lönebildningen tillåter större
flexibilitet i nominallönernas utveckling.
Att uppnå en tillfredsställande reallönekostnadsflexibilitet
på svensk arbetsmarknad är viktigt oavsett EMU, men vid
ett eventuellt EMU-inträde kan det finnas behov av att stärka
de mekanismer som åstadkommer den.
Nominella lönesänkningar är knappast
realistiskt att förvänta.
Nominella löner sänks mycket sällan i en
modern industriell ekonomi, varför sådana lönesänkningar
är en osannolik - och för löntagarna oönskad -
väg till reallöneanpassning i EMU.
Parterna har därför ett betydande ansvar för
att finna metoder att genom avtal och på annat sätt
successivt anpassa de totala lönekostnaderna till förändringar
i de ekonomiska betingelserna så att en långsiktigt
balanserad ekonomisk utveckling kan åstadkommas utan tvära
kast i den ekonomiska politiken.
Om Sverige skulle utsättas för en landspecifik
konjunkturnedgång kan en intern devalvering vara ett sätt
att anpassa ekonomin.
Det innebär att arbetsgivaravgifterna sänks i
kombination med att momsen höjs, så att åtgärden
är budgetneutral (alternativt att transfereringarna minskas
om det inte är möjligt att höja momsen). Ett sådant
åtgärdspaket får i princip likartade effekter som
en valutadepreciering.
En intern devalvering är dock inget perfekt substitut för
en självständig penningpolitik och växelkursjusteringar,
bl a därför att trögheten i beslutsprocessen är
mycket större.
Det är rimligtvis svårare för politikerna att
komma överens om skattehöjningar (alternativt
bidragsminskningar) än vad det är för Riksbankens
direktion att enas om en räntesänkning.
Det är dessutom tekniskt mindre komplicerat att besluta
om en räntesänkning än att förändra
skattesatser.
Storleken på externa växelkursförändringar
bestäms till stor del av marknaden, vilket innebär en
anonymisering av den reallöneanpassning som kan fortgå
utanför EMU.
Enligt vår mening bör möjligheterna till s k
intern devalvering ses som en sistahandsåtgärd.
Skattestrukturen i landet är uppbyggd utifrån andra
kriterier än behovet av att korrigera misslyckanden i lönebildningen.
Genom att hänvisa till statens möjligheter att i
efterhand korrigera för alltför höga löneökningar
tas, liksom vid tidigare devalveringar, ett ansvar bort från
lönemarknadens aktörer.
I Finland enades under hösten 1997 arbetsmarknadens parter
och den finska staten om att bygga upp buffertfonder inom ramen för
pensions- och arbetslöshetsförsäkringarna för
att på så vis skapa flexibilitet i lönekostnaderna
och bidra till att utjämna konjunkturvariationer.
Fonderna fungerar på samma sätt som om statsmakterna
skapar budgetöverskott i konjunkturuppgångar vilket
sedan används för att finansiera sänkningar av
arbetsgivaravgifterna i nedgångar. Fördelen med den
finska fondmodellen är att buffertarna ligger utanför
statsbudgeten. För det första skapas extra flexibilitet
eftersom fonderna inte omfattas av Maastrichtfördragets
finanspolitiska regler och för det andra kan beslutsprocessen
bli snabbare än den politiska. Utrymmet för s k
automatiska stabilisatorer ökas också.
Ytterligare en aspekt på det finska systemet är att
det bidragit till att skapa politisk konsensus om EMU i Finland.
Ökad nominallöneflexibilitet kan uppnås genom
att öka kopplingen mellan verksamhetens resultat och den anställdes
ersättning.
Resultatlöner kan utformas på många olika sätt,
men det gemensamma är att de höjer lönerna i goda
tider medan påslagen uteblir i sämre tider. På så
sätt kan ersättningssystemet i viss mån motverka
de negativa effekterna på sysselsättningen av en
ekonomisk störning.
Vinstandelssystem - enligt vilka ersättningen till de anställda
betalas ut i form av en baslön plus en viss andel av vinsten
- ger en möjlighet för företag att låta ersättningen
till de anställda variera över tiden. Systemen innebär
en automatisk sänkning av ersättningen till de anställda
i ett företag när det går sämre och utgör
på så sätt ett visst skydd mot avskedande.
Vinstandelssystem har under 90-talet införts på många
större företag. Den främsta anledningen till att
systemen införts har dock varit att de setts som ett
instrument att förbättra företagets effektivitet
och lönsamhet och inte som en sysselsättningsstabiliserande
åtgärd.
Trots att vinstandelssystem blivit mer utbredda under senare år
är deras nuvarande omfattning allt för begränsad för
att de skall kunna spela någon väsentlig roll för
den makroekonomiska anpassningen till ekonomiska störningar.
Vinstandelssystemen kan emellertid redan idag spela en viktig roll
för anpassningen till ekonomiska störningar i enskilda företag
och branscher.
Arbetskraftens rörlighet, geografiskt och mellan yrken och
branscher, är en viktig faktor för att uppnå hög
tillväxt och sysselsättning. Vid en ekonomisk störning
kan anpassningen underlättas om rörligheten på
arbetsmarknaden är hög.
En av de viktigare förklaringarna till den regionala och
nationella anpassningen i Sverige har just varit migrationen av
arbetskraft.
Under 1970- och 1980-talen var den geografiska rörligheten
hög, men har under 1990-talet minskat som en följd av
den låga efterfrågan på arbetskraft i hela
landet.
Inom EU har rörligheten hittills varit mycket låg,
vilket givetvis sammanhänger med skillnader i språk,
kultur, svårigheter för två arbetande makar att få
jobb på samma ort etc.
Allt eftersom det blir fler högutbildade och den fria rörligheten
på arbetsmarknaden utvecklas kan det leda till att den
geografiska rörligheten ökar inom EU. Genom ökad
ekonomisk integration kan även EMU bidra till ökad rörlighet.
Det mesta talar dock för att rörligheten på kort
sikt inte kommer att kunna fungera som en sysselsättningsstabiliserande
faktor av stor betydelse.
Ibland diskuteras möjligheten att inrätta nya typer av
fonder för att hantera landspecifika störningar inom EU
i form av stora regionala bortfall av efterfrågan.
Detta skulle antingen kräva att man utökade EU:s
budget eller omdisponerade existerande resurser, vilket knappast
kan betraktas som ett realistiskt alternativ inom den närmaste
framtiden.
Att bygga ut eller skapa ett nytt system för
transfereringar skulle dessutom innebära ökad
federalism.
Källförteckning
Broby Daniel, "The Changing Face of European Fund
Management", Financial Times Financing Publishing, 1997
Calmfors Lars, "Macroeconomic policy, wage setting and
employment - what difference does the EMU make?", artikel
till Oxford Economic Policy Review, augusti 1998
Ds 1992:116, "Ekonomisk och monetär union"
EMU Watch No 56, "Deutsche Bank Research", augusti
1998
EU-kommissionen, "Completing the Internal Market"
(COM(85)310), 1985-06-14
EU-kommissionen, "European Economy 44", oktober
1990
IMF, Balance of Payment Statistics Yearbook, 1997
Industriförbundet, "EMU-förberedelser i små
och medelstora företag", december 1998
Industriförbundet, "Storföretagen och EMU",
enkätundersökning, maj 1998
Invest in Sweden Agency, "Klimat för utländska
investeringar i Sverige", 1998
Kommerskollegium, "Sveriges utrikeshandel med varor och
tjänster samt direktinvesteringar", 1998-03-31
Kommerskollegium, "Sveriges utrikeshandel med varor och
tjänster samt direktinvesteringar", 1998-10-06
Lehman Brothers, "Pricing in Euroland", juli 1998
Projector strategi, Svensk handel och KPMG Bohlins, "Tradepointrapporten",
1997
OECD Economic Outlook Database, november 1998
SAF, EMU-enkät, maj 1998
SAF, "Företagens prissättning i det nya Europa",
januari 1999
SOU 1996:158, "Sverige och EMU"
VATT, "Vad innebär EMU-bufferte |