Home - Index -
News - Krisen 1992 - EMU - Cataclysm -
Wall Street Bubbles - Huspriser
Dollarn - Biggles - HSB - Löntagarfonder
- Skuldkrisen -
webtips -
Links - Contact
Rolf Englund på Nationalekonomiska Föreningen 97-10-02
Den allmänna uppfattningen är att Sverige är i kris med
en hög arbetslöshet som sägs vara strukturell. Motsatsen sägs råda i USA.
Överraskande många hävdar att USA:s
ekonomi nu har gått i en s k ny era med hög
tillväxt, låg arbetslöshet och allt detta utan inflation.
Båda påståendena är värda att begrunda.
Arbeslösheten i Sverige är strukturell, sägs det.
För att förstå vad som ekonomerna menar skall man i texten byta
ut ordet strukturell mot "inte beroende av konjunkturen". Ett besynnerligt
påstående. Skulle inte arbetslösheten bero på
konjunkturläget? Innan man försöker förklara verkligheten
med nya saker som nya eror och påståenden om att
arbetslösheten inte beror på konjunkturen och det allmänna
efterfågeläget bör man försöka förklara
verkligheten med hjälp av tidigare vetenskap och beprövad erfarenhet.
Den säger att om efterfrågan är hög så stiger
produktion och sysselsättning. Det är ju bra. Mindre bra är dock
att då stiger även import och bytesbalansen försvagas.
På sidan 21 i finansplanen skriver finansministern att
"överskottet i bytesbalansen stiger ytterligare och beräknas
uppgå till 70 miljarder kronor år 1998, vilket motsvarar ca 4
procent av BNP". Indikerar inte detta, herr finansminister, att den samlade
efterfrågan i Sverige är för låg?
The Economist hade 97-09-21 ett diagram som byggde på siffror
från IMF. USA:s bytesbalansunderskott beräknas enligt IMF stiga
från sex miljarder dollar år 1991 till 205 miljarder dollar (runt 1
550 miljarder kronor) 1998.
Det året väntas Japan få ett överskott på
98 miljarder dollar.
EU-länderna beräknas gå från ett under-(repeat:
under-) skott på 82 miljarder dollar till ett över-(repeat:
över-)skott på 99 miljarder dollar år 1998.
Av diagrammet framgår att det svenska bytesbalansöverskottet
på fyra procent år 1998 är nästan dubbelt så stort
det japanska.
Likaledes kan man utläsa att USA:s bytesbalansunderskott då
beräknas bli cirka 2,5 procent av BNP. Eftersom USA inte kan minska sin
inhemska efterfrågan för att få ner handelsunderskottet - med
en så liten utrikeshandel som USA har i förhållande till sin
BNP skulle det leda till en mycket djup recession - blir lösningen att
dollarn måste falla. Det blir inte roligt för den svenska exportindustrin.
Min andra fråga gäller en
stabiliseringspolitisk aspekt på EMU. Finansministern motiverar på
sidan 16 sin norm om ett överskott på två
procent av BNP för den offentliga sektorn. Det skulle betyda att Sverige
"i en normal konjunktursvacka kan upprätthålla en god
säkerhetsmarginal" till EU:s krav på högst tre procents
underskott.
Min andra och sista fråga till finansminisern är om inte
denna marginal inte är alldeles för liten med våra erfarenheter
om hur de svenska statsfinanserna svänger med konjunkturen?
Det blev inget svar då. Men det blev en
utredning.
Utredningen om stabiliseringspolitik för full
sysselsättning vid svenskt medlemskap i valutaunionen (Fi 2000:07)
Stabiliseringspolitik i
valutaunionen (SOU 2002:16)
Ur Klas Eklund: Hur farligt
är budgetunderskottet, SNS 1994
Varför bry sig om
utgiftstaket? Kjell-Olof Fellt i hörna i DN 2000-04-22:
Hur
obefintliga detta utrymme var i Sveriges fall, med en utgiftskvot över 60
procent och en skattekvot på 55 procent, fick vi lära oss under
90-talskrisen då staten i en depression måste dra in
köpkraft därför att budgetunderskottet löpte
amok.
Jfr Pernilla Ström i DN 97-10-01:
Det var inte så
länge sedan som Marknaden framställdes som en omättlig best
slukande såväl svenska välfärdsarrangemang som skuldsatta
husägare. Men numera tycks Marknaden så nöjd och
fördragsam att ekonomerna ser sig föranledda att påminna om att
allt faktiskt inte är så väl ställt som det kan verka.
Finansminister Erik Åsbrink gladde sig vid
Obligationsfrämjandets Stora Räntedag i Stockholm åt en budget
som visar svarta siffror, om än än så länge i form av
fiktiva överskott. Inflationen är låg och de långa
räntorna har fallit.
Nils Lundgren från Nordbanken pekade dock
på hur snabbt svällande överskott blivit gapande underskott.
1989-90 visade den offentliga sektorn ett plus om 5 procent av BNP. Tre
år senare var underskottet 12 procent -
en liten nätt sving
på 17 procent av BNP.
Det har också varit ett återkommande mönster i svensk
budgethistoria: en tioårig devalveringscykel med överhettning och
tjo och tjim, magerår och elände åren strax därpå.
Så mycket har heller inte gjorts för att ändra
statsfinansernas känslighet, menade Nils Lundgren.
Allt som inte blir gjort
SvD-ledare 99-09-07
I högkonjunktur är det hög tid för politiska
reformer. Stigande tillväxt och ökande skatteunderlag är en
utmärkt bas för förändring. I Sverige har handlingsutrymmet
traditionellt utnyttjats för att öka statsutgifterna och bygga
på välfärdsstaten. Men denna gång fanns chansen att
göra något annat, med färsk erfarenhet från hur
hårt de senaste kriserna har slagit mot just vårt land. Chansen att
göra något åt de strukturproblem som tidigare excesser lett
till.
Vid nästa lågkonjunktur kommer statsbudgeten att vara lika
känslig för konjunkturförändringar som förra
gången. På grund av det höga skattetrycket, och de så
kallade trygghetssystemens utformning, får
konjunkturförändringar större återverkningar i den svenska
statsbudgeten än i någon annan statsbudget i världen.
Strukturellt är Sverige 1999 oroande
likt Sverige 1989.
The goldilocks outlook. This “understanding” became popular in 2002.
According to the goldilocks story, we will artfully and profitably dodge inflation and recession as we hop from sweet spot to sweet spot.
It is a mutant form of the new economy/new era conception popularized and universalized in the heady days of the late 1990’s.
The US does not have to save; we can run huge external imbalances forever; the Fed can endlessly run expansionary monetary policy; there are no equity, bond, real estate bubbles; and we can have rapid growth without inflation.
Goldilocks adherents believe this is being done as we thread the needle between various risks.
Max Fraad Wolff, October 5, 2006
Full text