Bo Lundgren
Nya Moderaterna har sänkt skatterna mer än de gamla Moderaterna föreslog, visar regeringens egna siffror.
Förra M-ledaren Bo Lundgren anser att hans efterträdare Fredrik Reinfeldt i stort genomfört den politik han föreslog 2002.
Det finns ingen större skillnad, säger Lundgren till DN 15 oktober 2013
Han slutade i vintras som chef för Riksgälden. Numera arbetar han som konsult. I sin friare roll kan han reflektera varför han 2002 kom att leda sitt parti till det sämsta valresultatet på nästan 30 år.
Samtidigt har de skattesänkningar på 130 miljarder kronor som han föreslog – och som väljarna avvisade – överträffats av efterträdaren Fredrik Reinfeldt
och finansminister Anders Borg, som Lundgren själv anställde i riksdagskansliet.
Full text
Anders Borg
Kommentar av Rolf Englund:
Säga vad man vill om Bo Lundgren, och det har jag gjort,
men han föreslog i alla fall inte av man skulle avskaffa Fastighetsskatten
Eller gjorde han det? Rätta mig om jag har fel.
I den mån banker ska ha hjälp ska också ägandet gå över till staten.
Annars lär sig ingen något.
Nu är det Bo Lundgren som gäller!
Johan Norberg 29 mars 2009
Statliga riksgälden har tjänat sex miljarder på att den svenska kronan stärkts sedan förra året.
Riksgälden passade nämligen på att ta på sig skulder i utländsk valuta,
något som blivit en god affär nu när kronan återigen har stärkts.
Ekot 7/9 2010
Full text
Början på sidan
Beräkningar från IMF och ett antal kreditvärderingsinstitut pekar mot att
de svenska utgifterna kan bli lika stora som under 1990-talskrisen.
Bo Lundgren avfärdar dessa beräkningar som "överslag".
Affärsvärlden 2009-06-12
Next week, Bo Lundgren, the head of Sweden’s debt office who played a central role in resolving his country’s banking mess in the early 1990s, will embark on a striking mission.
Washington’s Congressional Oversight Panel has summoned Mr Lundgren and others to explain how they fixed Sweden’s banks – presumably to glean tips on what Washington should do next.
Gillian Tett, Financial Times March 12 2009
Fredrik Reinfeldt har nästan samma goda utgångsläge som Blair.
Han har gjort rent hus med den nyliberala eran under Carl Bildt och Bo Lundgren och efter den borgerliga valsegern är den interna oppositionen närmast utraderad.
Mats Wiklund, signerat DNs ledarsida 19/9 2006
Bo Lundgren om sin bok: "När
bubblan brast"
Ur Medborgaren nr 1/98
Men briljans har aldrig utmärkt Bo Lundgren, som nu leder sitt parti mot ett
välförtjänt nederlag.
En dumhetens konspiration
Expressen, Dagens Industri, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Bo Lundgren
Rolf Englund i Nya Wermlands-Tidningen 2002-03-22
Utdrag
ur Peeter-Jaan Kask, Vägen in i och ut ur Krisen,
ekonomisk
politik från Feldt till Persson, Tiden Athena
Stefan
Ingves, m fl om Bank-och Finanskrisen
För en
beskrivning av kristuppgörelsen hösten 1992 on kronförsvaret i
"Ingvar Carlsson - Erlanders sista pojke, klicka här
Om Bo Lundgren hos
nejtillemu.com
Moderatledare i ny omgivning
DN-ledare
(ovanligt enfaldig)
2002-10-14
Inflation can be too low
By Samuel
Brittan
Financial Times, June 5 2002 20:42
Bo Lundgren är av annan
mening
Moderatledare i ny omgivning
DN-ledare (ovanligt enfaldig)
2002-10-14
Hur djupgående blir den moderata eftervalsprövningen?
För dagen syns det klart att partiledaren Bo Lundgren väljs
om på den extra partistämman i nästa månad. Visserligen
har flera partidistrikt förklarat att de vill ha någon annan, men de
lär få nöja sig med att ge Bo Lundgren en ny omgivning. Runt
partiledaren har å andra sidan kvasten gått och det med en
sådan hårdhet att förre partiledaren Carl Bildt sett sig
föranlåten att tala om en "utrensningskultur" i partiet.
Det är en hel politisk generation som får dra sig tillbaka,
en generation som varit mycket framgångsrik. Den trädde fram under
Gösta Bohmans tid som partiledare och gav moderaterna en ny framtoning av
modernt liberal-konservativt snitt, i takt med tiden som de själva sade.
Det sade de så länge och så ihärdigt att de inte
märkte när det inte längre stämde. Nu förbereder sig
en ny generation för att under Bo Lundgrens överrock ta hand om
partiet. Den föregående hade sin bas hos moderata studentpolitiker,
den nya har sin hos ekonomiskt liberala tankesmedjan Timbro.
Annars är parallellerna påtagliga - en grupp relativt unga
personer med likartad bakgrund, stort intresse för ideologi och politisk
strategi - och framför allt en stark övertygelse om att ha det
rätta receptet för såväl partiet som samhället i
stort.
Full
text
DN och Hans
Bergström var och är tappra kronkursförsvarare
och
försvarar därför sin kumpan Bo Lundgren
som var bankminister
i Bildts kronkursförsvararregering
Nu
är det kris - Nu är det borgerlig regering
Rolf Englund
på internet 2002-09-10
den 8 september
Början på sidan
Bo Lundgren berättar om ett möte i februari 1993
Han var biträdande finansminister och träffade Stefan Ingves, då avdelningschef på Riksbanken och Urban Bäckström som då var statssekreterare i finansdepartementet. Läget var extremt allvarligt i Sverige.
– Vi var helt övertygade om att staten skulle tvingas ta över Nordbanken, Gota bank, SEB, Föreningsbanken och Sparbanken.
Den enda bank som skulle vara privatägd var Handelsbanken.
SvD Näringsliv 28 januari 2013
En månad senare träffade han Peter Wallenberg på wallenbergarnas prestigefulla grosshandlarvilla Täcka udden på Djurgården i Stockholm. Den dåvarande biträdande finansministern och högermannen Bo Lundgren berättade för Peter Wallenberg att hans bank SEB antagligen skulle förstatligas.
”Är det så att staten måste gå in med pengar tar vi ägande i samma utsträckning. Innebär det en majoritet så blir det så”, sa Bo Lundgren.
Det blev tyst på Täcka udden.
Peter Wallenberg svarade efter en stund. ”Vill statsrådet verkligen socialisera banken?”
”Nej”, sa Bo Lundgren ”men om ägarna inte kan hantera det måste vi göra det.”
Sedan lättade det ekonomiska läget.
Full text
- Om man vetat då vad man vet nu så hade man släppt kronan runt den 8 september någon gång,
säger Bo Lundgren, moderaternas partiledare och då skatteminister.
Lundgren får medhåll av Olle Wästberg, dåvarande statssekreterare i finansdepartementet och
en av centralgestalterna under den dramatiska hösten.
- Med facit i hand skulle man ha valt att släppa i september, säger folkpartisten Olle Wästberg.
DN 13/9 2002
Olle Wästberg
Full text
Top
Det finns en rädsla för att nationalisera hos de europeiska politikerna
Framförallt tyska och franska banker satt med stora innehav av grekiska obligationer
Bo Lundgren interjuad i SvD Näringsliv 25 januari 2013
- Det är dumt. Det handlar inte om ideologi utan om krishantering, säger han, som nu summerar sina 8 år som riksgäldsdirektör.
Och Bo Lundgren är han inte nådig mot Europapolitikernas hantering av eurokrisen. Han säger att EU:s politiker tidigt sade att de skulle ge överbryggningslån till Grekland.
- Det var inte trovärdigt, ingen trodde på det, vilket är farligt för politiker.
Skälet till att man gjorde det, enligt Bo Lundgren, var en låsning hos framförallt tyska och franska banker som satt med stora innehav av grekiska obligationer.
- Om man i stället hade skrivit ner de grekiska skulderna med cirka 50 procent hade det visserligen blivit stora hål i balansräkningen på bankerna.
Då hade antingen ägarna fått gå in med nytt kapital - eller så hade staterna fått göra det, enligt Lundgren.
- Om det hade lett till att stater har fått ägarandelar eller till och med majoritet. Då hade det varit bra eftersom man hade fått ett fungerande kreditsystem. Bankerna har ju haft problem, säger Bo Lundgren.
Full text
Bo Lundgren talar sanning i
Svenska
Dagbladet/Näringsliv, s. 12, 2002-03-02
Kommentar av Rolf
Englund
- Bankkriserna i Japan och Sverige började ungefär
samtidigt i slutet av 80-talet.
- Skillnaden är att vi hade så mycket krediter från
utländska banker i vårt banksystem att vi tvingade ta tag i
problemen ganska snabbt.
RE: Där pekar Bo Lundgren på något viktigt. Han
bekräftar därmed att
den analys som gjorts av
Stefan Ingves och Hans Lind i Ekonomisk Debatt nr 1/1998 är
riktig.
Det var utlandslånen som knäckte den svenska ekonomin, inte
de många karensdagarna i sjukförsäkringen.
Ekon Dr Stefan Ingves var då vice riksbankschef. Under de
första bankkrisåren var han chef för finansmarknadsavdelningen
på Finansdepartementet. Han utnämndes 1993 till generaldirektör
vid Bankstödsnämnden. Han är nu Director vid IMFs Monetary and
Exchange Affairs Department
Ingves skrev att "när Gota AB, moderbolaget till Gotabanken (RE:
med Lars F
Tobisson som statlig styrelserepresentant), gick i konkurs den 9 september
gick Finansdepartementet omedelbart ut med beskedet att regeringen garanterade
att inga motparter till Gotabanken skulle lida några förluster...
Denna garanti utvidgades den 24 september när regeringen meddelade att den
i en proposition till höstriksdagen ämnade föreslå en
allmän, statlig garanti för samtliga svenskägda banker samt
några namngivna kreditinstitut med statlig anknytning".
Ingves skrev vidare: "En annan stabilitetsskapande åtgärd var
likviditetsstöd från Riksbanken. Riksbanken använde en stor
del, 57 miljarder som mest, av sina vlutareservtillgångar som
likviditetsstöd i form av insättningar bankerna. Härigenom
motverkades minskningen av utländska "credit lines", så att
neddragningen av valutadenominerade krediter till svenska kunder kunde ske mera
utdraget i tiden, vilket reducerade kreditförlusterna."
- Enligt vår uppfattning stod det finansiella systemet i Sverige
inför en kollaps den 24 september 1992.
- Utländska långivare hade tappat förtroendet för
det svenska banksystemet.
- Bedömningen var att utan ett omfattande statligt ingripande hade
vi stått inför en finansiell härdsmälta av aldrig tidigare
skådat slag. Utan åtgärder kunde även i slutändan
statens upplåning komma att påverkas. Nationens hela finansiella
funktionsförmåga stod på spel.
RE: Men hur kunde det komma sig att bankerna hade tagit så
stora lån i utlandet och i utländsk valuta att nationen stod
inför ett finansiellt sammanbrott?
Svaret är att de mot betalning hade hjälpt sina kunder att
räntearbitragera.
Räntearbitragera,
huh... kanske Du undrar?
Man lånade i utlandet, t ex i Tyskland, till låt oss
säga fem procents ränta. Sedan placerades pengarna antingen i
fastigheter eller i svenska statspapper som gav, låt oss säga 10
procents ränta. "Dom fem procenten lever jag bra på"
I ett land med marknadsekonomi på detta område, Reagans USA
eller Thatchers England, skulle den som lånar i utlandet för att
få lägre ränta behöva ta på sig en betydande
valutarisk. Den som där lånar i utlandet riskerar nämligen att
göra en förlust, om den utländska valuta, som lånet tas i,
skulle stiga i pris. Men i Ingvar Carlssons Sverige har regering och riksdag
givit riksbankschefen Bengt
Dennis i uppdrag att se till att den svenska kronan har ett fast
värde, i förhållande till de viktigaste utländska
valutorna. Dessa valutor brukar sägas ingå i valutakorgen.
- De unga finanslejonen behöver därför inte ta
särdeles stora valutarisker när de lånar i utlandet. De
lånar nämligen valutor i en mängd som ungefär motsvarar
valutakorgens sammansättning. Då står riksbanken, och
därmed skattebetalarna, för finanslejonens valutarisker.
Det var således den fasta växelkursen som lade grunden
för krisen - inte de många karensdagarna.
Rolf Englund sade på Nationalekonomiska Föreningen januari
1990
( Ekonomisk
Debatt 1990, nr 3, sid 327 ff):
Affärsbankernas utlåning i kronor har sjunkit drastiskt under
1989, från 61 till 18 miljarder kronor. Därmed är
affärsbankernas utlåning lägre än sparbankernas, även
om även dessas utlåning har sjunkit från 27 till 19 miljarder.
Detta beror dock inte på att vi har blivit sparsammare i Sverige efter
skattereformen. Av Tabell 5 framgår istället att utlåningen i
utländsk valuta nästan har fördubblats på ett år
från 63 till 120 miljarder. Totalt har därför utlåningen
ökat från 158 till 165 miljarder under 1989. Det är vidare en
ökning med precis 100 miljarder på två år. Vi ser
också att affärsbankernas lånestock i utländsk valuta
är nästan lika stor som den är i svenska kronor.
Lånen i utländsk valuta hos affärs- och sparbankerna
är tillsammans nästan 300 miljarder. Det är mer än dubbelt
så mycket som sparbankernas utlåning i svenska kronor. Jag
föreställer mig att de som har lånat upp dessa 300 miljarder
inte avser att ha dessa lån när nästa devalvering kommer.
Jag vill nu fråga finansministern om denna lånestock, på
300 miljarder i utländsk valuta, som har byggts upp på kort tid,
innebär någon förändring för Sveriges del och i
så fall vilken?
Jag frågade Bo Lundgrens regeringskollega
Anne Wibble, motsvarande
fråga på Nationalekonomiska Föreningen januari 1992
Ekonomisk
Debatt 1992, årg 20, nr 3, sid 263
Bekymret är hur
långt stålbad villaägare, väljare och regering klarar.
Det är den fråga många inom och utom landet ställer
sig.
Anne Wibbles svar blev: Rolf Englund frågade i princip om vi
klarar av ett längre stålbad. Jag kan inte se att vi har några
alternativ. Självklart kommer vi att klara det eftersom vi måste
klara det. Visserligen kan smärre justeringar bli nödvändiga men
man måste bestämma sig för en långsiktig strategi och
hålla fast vid den. Det är precis en sådan långsiktig
strategi som ligger bakom planerna för de offentliga utgifterna i
finansplanen.
Sedan gick det som det
gick.
Statens
utlandsskuld ökade med 311 miljarder
Hans Tson Söderström och
Nils Lundgren:
Riksbanken frångick sin tidigare strategi att
försvara kronan genom räntehöjningar för att i stället
övergå till direkta interventioner på valutamarknaden. Detta
strategibyte gav privata aktörer som litat på Riksbankens
utfästelser om fast kronkurs möjlighet att gå ur sina
valutalån, men öppnade samtidigt möjlighet för
utländska och inhemska spekulanter att ta position mot kronan.
En
kanske önskvärd omfördelning av oundvikliga
växelkursförluster inom Sverige kunde genomföras endast till
priset av ytterligare förluster för Riksbanken vilka motsvarades av
privata spekulationsvinster i Sverige och omvärlden.
Bo Lundgren var en av de mest ansvariga ministrarna.
Denna artikel är, tycker jag, en av mina bästa
- please, klicka här för fler av mina
bästa opus.
Början på sidan
Bo Lundgren i Veckobrev 22 februari 2002:
På söndag åker jag till Tokyo för att diskutera
den japanska och asiatiska ekonomin med regeringsföreträdare,
akademiker och representanter för näringslivet.
Vad som krävs är strukturförändringar;
liberaliseringar, avregleringar och ökad konkurrens. Därutöver
krävs snabba och resoluta åtgärder för att hantera
bankkrisen. På tisdag håller jag ett anförande i detta
ämne på den svenska ambassaden i Tokyo.
Den borgerliga regeringens erfarenheter av den svenska bank- och
finanskrisen i början på 1990-talet väcker fortfarande
internationellt intresse. Bland annat har USA:s centralbankschef Alan Greenspan
i olika sammanhang framhållit att hanteringen av den svenska bankkrisen
starkt bidrog till den snabba återhämtningen i svensk ekonomi under
senare delen av 1990-talet.
Återbetalningen av bankstödet förstärkte
också de offentliga finanserna med åtskilliga miljarder kronor
under andra hälften av 1990-talet.
Mer
Japan
Torsdagsbrev nr 24/2001, 8 november 2001
När man läser Göran Perssons tal infinner
sig stundtals frågan om man verkligen befinner sig på samma planet
som statsministern. Och jämförelsen med 1987 skrämmer. Det var
ju då spekulationsbubblan blåsts upp till bristningsgränsen
samtidigt som den socialdemokratiska regeringen var oförmögen att
vidta de åtgärder som kunde ha förhindrat raset i svensk
ekonomi tre år senare.
Visst är det mycket osannolikt att nedgången
nu blir så kraftig som 1990, men att den kommer och blir allvarligare
än vad någon trodde för bara någon månad sedan
står klart.
Mediocre, not
miraculous /US economy/
Financial Times editorial, 2001-11-01
med citat av EMU-anhängarna Bo Lundgren, Mats Johansson och Klas
Eklund
Bo Lundgren i Torsdagsbrev nr 21/2001, 11
oktober 2001
Vad gäller ekonomin lade Reagans marknadsliberala politik
grunden för en uppgångsfas utan motsvarighet i amerikansk historia.
Fram till idag har USA, med undantag för två kvartal under
krisåret 1991, fått uppleva 17 år av oavbruten mycket stark
tillväxt.
Nya ekonomin och
bakmaskinen
Chefredaktören
Veckans Affärer nr 43/2001
Bo Lundgren -
Klas Eklund -
Mats Johansson
om
Den Nya Ekonomin i USA
New
Era - US Trade
Deficit
Vårbudget, valbudget
SvD-ledare, 2000-04-13
I en tankeväckande analys av den långa
boomen i amerikansk ekonomi (Cato Policy Report, april) skriver en av USA:s
ledande utbudsekonomer William Niskanen att den tioåriga
tillväxtepoken har sitt ursprung i uppbrottet från
stagflationspolitiken på 70-talet.
Reaganårens monetära
sanering under ledning av Paul Volcker i Federal Reserve kuperade inflationen,
samtidigt som avregleringarna stimulerade en uthållig expansion av
företagsamheten.
Den tredje byggstenen var strategiska
skattesänkningar, främst av marginaleffekterna. Sammantaget lade
detta den politisk-ekonomiska grunden för den tredje industriella
revolution, mikroteknologin och dess nyföretagande, som hela världen
har dragit nytta av.
Bo Lundgren i Torsdagsbrev nr 16/2000, 31 augusti 2000
Efter ett sextiotal, då nästan alla trodde på den
eviga uppgången, då skatterna höjdes dramatiskt och marknad
efter marknad reglerades, kom ett sjuttiotal med ständiga kriser. Och
efter det glada åttiotalet, då de offentliga utgifterna expanderade
vilt, kom nittiotalet med den djupaste krisen under efterkrigstiden.
Nu är socialdemokraterna på väg att göra om
samma misstag ännu en gång.
Efter ett nittiotal, som till stor del ägnades åt att
hantera den spekulationsbubbla som byggdes upp med hjälp av
skattehöjningar, stora budgetunderskott och hög inflation på
åttiotalet, går det nu bra för Sverige.
Den enskilt viktigaste orsaken är förutom den
internationella högkonjunkturen att inflationen knäcktes i mitten av
nittiotalet. Vi moderater hade då länge sagt att det skulle ge
högre tillväxt och fler jobb. Så småningom anslöt
sig även socialdemokraterna till detta, och det är utmärkt att
vi nu kan se resultatet av den politiken.
Dagens högkonjunktur och relativt stabila statsfinanser
innebär ett utmärkt tillfälle att lägga grunden för en
långsiktigt stark ekonomisk utveckling, och samtidigt öka friheten
för landets medborgare.
Det verkar dock inte bekomma regeringen. Regeringens
pågående förhandlingar med vänsterpartiet och
miljöpartiet förefaller mynna ut i en samma gamla skatta- och
slösapolitik som gjort att Sverige gått från att vara
världens fjärde rikaste land till dagens 18:e plats.
Det svenska konservativa partiets ledare, Bo Lundgren, i SvD
2000-04-28:
Den svenska högskattepolitikens allvarligaste
konsekvens är inte i första hand att vi
halkat efter rejält i välståndsligan under de senaste tre
årtiondena, utan att människor, främst de med låga
och medelstora inkomster, har blivit så beroende av politiska beslut.
Därmed har den personliga tryggheten urholkats.
Det är definitivt
inte uttryck för ensidig materialism att plädera för en liberal
revolution. Tvärtom måste en liberal reformvåg utgå
från värden som grundas i den enskilda människans behov av
frihet, förmåga att ta ansvar och strävan efter
möjligheter att söka sin egen lycka.
Vi moderater skall alltid
stå på den enskilda människans sida. Vårt åtagande
innebär att stärka de enskilda medborgarna, att öka den
personliga friheten och att värna den fria företagsamheten.
Moderat gäng rensar på Svensk
Tidskrift
DN:s Tysta Mari 2000-04-30
Mari har med uppriktig förvåning och stort intresse ett antal
gånger följt vad som sker inom den moderata så kallade
bunkern, som leds av ett inre gubbgäng med
Peter Egardt,
Olof Ehrenkrona, Gunnar
Hökmark och Per
Unckel i spetsen.
Det senaste slaget i maktkampen inom moderatsfären är nu
avgjort. Det har utkämpats om debattidningen Svensk Tidskrift.
Redaktör har varit Fredrik Erixon, som svarat för den vitaliserande
ansiktslyftning som skett på tidskriften det senaste året.
Läsarna har om inte strömmat till, så dock ökat i antal
och bredd.
Dock har Svensk Tidskrift
under Erixons ledning försökt att distansera sig från den
rena partipolitiken och bli helt fristående från moderatpartiet.
Detta accepterade naturligtvis inte bunkern och nu har den farligt
fritänkande och intellektuellt rörlige redaktören 26-årige
Fredrik Erixon sparkats av gubbarna i 50-årsåldern.
Droppen för bunkern blev när Erixon vägrade blada in en
bilaga om det moderata partiprogramsarbetet som Per Unckel leder i tidskriften.
Framtidens idéer tar sig underliga vägar
Olof Ehrenkrona nyutnämnd ambassadör som Carl Bildts rådgivare i globaliseringsfrågor.
Bunkergänget
I väntan på oppositionen
DN-ledare 2000-041-16,
utdrag
Har Sverige någon politisk opposition?
Javisst, lyder det traditionella svaret. Socialdemokraterna regerar,
följaktligen har vi en borgerlig opposition anförd av det för
dagen största av de icke-socialistiska partierna, moderaterna.
Tyvärr inte, lyder ett sannare besked. Den verkligt livaktiga
oppositionen finns, förutom inom socialdemokratin själv, till
vänster om regeringen och i miljöpartiets gröna framtidsvision -
i två partier som samtidigt utgör regeringsunderlag.
De borgerliga partierna har - som torsdagens budgetdebatt i riksdagen
visade - drabbats av kollektiv depression; en grälande och stingslig
Gunnar Hökmark, två välvilliga men innantilläsande
representanter för de små mittenpartierna.
Kristdemokraten Mats
Odell framstod som retorikern i sällskapet, vilket säger det mesta.
Något starkt borgerligt regeringsalternativ är svårt
att se, än mindre någon slagkraftig liberal opposition. Vart och ett
av de borgerliga partierna har mer än nog med sina egna bekymmer. Det blir
inte så mycket energi över.
Tomrummet efter Carl Bildt har lämnat fantomsmärtor i moderata
samlingspartiet. Bo Lundgren är stabil och kunnig, men har svårt att
dölja det faktum att luften gått ur partiet. Unga stjärnor
hoppar av.
"Bunkergänget" har förskansat sig
kring Bildts vålnad, hårt ansatt av bland andra Finanstidningen.
Det hjälper föga att Svenska Dagbladet kompenserar med att
rätta in sig i partiledet.
Bråk i den blå bunkern
Aftonbladet, ledare, 2000-04-09
Ett parti julklappar
Per T Ohlsson i Sydsvenskan 24 december
2000
Det var inte lätt att efterträda Carl Bildt. Bo Lundgren, som
tog över i september förra året, har hållit de moderata
ställningarna någorlunda i opinionsmätningarna. Men han har
fortfarande problem med grabbarna i Bildts sk bunkergäng, som tycker att
Lundgren talar för mycket om "Det nya klassamhället". De undrar vad
det var för fel på det gamla.
Lundgren får ett rejält paket. Med hjälp av
innehållet kan han ägna sig åt en sport som passande nog
kallas moderatbandy - och slå sig ut ur bunkern. Till Bo: En
uppsättning golfklubbor.
Det finns inget bunkergäng!
Bo Lundgren i Finanstidningen 2000-04-04, utdrag
I en krönika den 29 mars målar Johan Hakelius en
surrealistisk och falsk bild av moderaterna, det parti som jag fått
förtroendet att leda.... Hakelius artikel intresserar sig mer för
några påstått allvetande partistrateger och mystiska
bunkergäng som Hakelius tror sig ha funnit.
Det är möjligt att det kan anses för defensivt eller
otaktiskt att svara på detta. Likväl vill jag göra det
därför att jag anser att det är rimligt att Finanstidningens
läsare att istället för hörsägen och
andrahandsuppgifter får veta hur jag utövar mitt uppdrag som ledare
för moderaterna och hur jag ser på partiets uppgift.
En gång för alla, det finns inget hemligt "bunkergäng",
nytt eller gammalt, som styr moderaterna.
De människor som idag arbetar tillsammans med mig i den moderata
ledningen består av unga och äldre, kvinnor och män,
människor med en mångårig erfarenhet i moderaterna och
människor som nyligen kommer från andra erfarenheter.
Att utnämna dem till en egennyttig teokrati är
oförskämt framför allt mot dem, men också mot de som har
valt dem.
Jag tycker att vi har hittat en bra blandning av människor.
Det behövs både erfarenhet och nya impulser i det politiska
arbetet.
Jag vill också med kraft understryka att när det handlar om
att förändra och utveckla politik finns inga trollerilösningar
som man skakar fram ur rockärmen.
Däremot är det viktigt att komma ihåg att vi alltid kan
och skall bli bättre.
Budskapet kan alltid bli tydligare och modernare. Idéerna kan
alltid bli mer inspirerande. Och arbetsformerna kan hela tiden förnyas.
Men att en beståndsdel i arbetet med att förändra
Sverige skulle vara systematisk utfrysning av de som inte delar
bunkergängets syn på kårhusockupationen för 32 år
sedan faller på sin egen orimlighet.
Bo Lundgren
Partiordförande moderaterna
Maria Borelius
Början på sidan
Om moderaterna gör ett halvknackigt riksdagsval och om
Stockholmsmoderaterna regerar vidare kan det uppstå ett intressant
läge i m-toppen.
Starka krafter kommer då att agera för
att få bort Bo Lundgren och ersätta honom med
Kristina Axén Olin.
Det kan också innebära att det Stockholmsbaserade moderata
bunkergänget, som aldrig gillat Lundgren, skulle få en
möjlighet att åter stärka sitt grepp över partiet.
Peter Swedenmark i Länstidningen, Östersund, citerad på
SvDs ledarsida 25/8 2002
Mer om bungergänget
Förtroendekris för Lundgren
Finanstidningen
2000-02-10
Moderatledaren Bo Lundgren har drabbats av en
förtroendekris, även bland partiets egna väljare. Fler svenskar
vill se kristdemokraternas Alf Svensson som statsminister, och även Gudrun
Schyman har bredare stöd än Lundgren. Det visar en ny
undersökning som Demoskop genomfört på uppdrag av
Finanstidningen.
14 procent av väljarna vill se Alf Svensson som
Sveriges statsminister - klart mer än de dryga 10 procent som stöder
kristdemokraterna . Svenssons stöd är historiskt: bara 13 procent
vill att moderatledaren Bo Lundgren tar över som statsminister - inte ens
hälften (42 procent) av moderatväljarna vill se Lundgren på
posten.
Därmed tycks alltså en icke-moderat partiledare vara mer
populär än moderaternas partiledare i det borgerliga lägret.
Det svaga stödet för Bo Lundgren står i stark kontrast
till det grundmurade stöd som företrädaren Carl Bildt
åtnjöt. Så sent som i somras utsågs Bildt till 1999
års mest beundrade svenska man alla kategorier, enligt en
Sifo-undersökning. Året dessförinnan hade han
överlägset störst förtroende av partiledarna, enligt samma
institut.
Lundgren har inte lyckats fylla rocken efter Bildt, menar
bedömare.
"Det är förvånansvärt. Det normala
är att man får en smekmånad med höga siffror som ny
partiledare", säger Tommy Möller, statsvetare vid Stockholms
universitet.
"Lundgren har varit anonym och inte kommit ut alls i debatten
i medierna. Hans parti ligger ju stabilt."
Lundgrens siffror är
anmärkningsvärda med tanke på att moderaterna som parti
får över 25 procent av väljarstödet, enligt Möller.
"Det här kan ha konsekvenser för den positionering som nu sker
inom borgerligheten om oppositionsledarrollen. Alf Svenssons roll är
väldigt stark, och den blir inte svagare av en sådan här
undersökning."
Starkast stöd enligt undersökningen får
statsminister Göran Persson. 22 procent vill helst se honom som
statsminister. Men även den siffran är låg, menar Möller.
Perssons eget parti får över 32 procent av väljarsympatierna.
"Alla som ligger under sina partiers nivåer kan sägas
ställas inför ett slags misstroendevotum, för att vara lite
drastisk", säger Möller. "Det normala vore att de som sympatiserar
med ett parti också vill se partiets ledare som statsminister."
Persson får bara snäppet starkare stöd än
vänsterledaren Gudrun Schyman, som noterar 15 procent. Bland kvinnor
är Perssons stöd till och med svagare än Schymans: 20 procent av
kvinnorna vill helst ha Schyman som statsminister, jämfört med 18
procent som stöder Persson. Det gör vänsterledaren till
kvinnornas statsministerfavorit.
Riktigt klent stöd enligt
undersökningen får folkpartiets ledare Lars Leijonborg, med 1
procent.
DN Debatt 00-01-02: Vi behöver lära av historien. Ett svagt
borgerligt 60-tal, där anpassning och samförstånd alltför
ofta kom före de egna idéernas kraft, gjorde att det tidiga
70-talets socialiseringsvåg inte mötte tillräckligt
motstånd. En
borgerlighet som då med större kraft och mod stått upp
för frihetens värden skulle sannolikt ha inneburit att en del av den
offentliga expansionen hade kunnat hållas tillbaka.
Skiljelinjen
mellan socialdemokratisk och borgerlig politik måste manifesteras
starkare. Det borgerliga uppdraget kan beskrivas som ett systemskifte - vi vill
bygga ett samhälle som grundas på de enskilda medborgarna och deras
fria val. Därför får borgerliga politiker inte vara rädda
att säga att vår vision är en annan än socialdemokraternas
välfärdsstat. Vi måste lära av historien och inte som
på 60- och 70-talen anpassa oss till socialdemokratin.
http://www.dn.se/DNet/dyn/Crosslink.dyn/d,129/a,104297/t,2
Bo Lundgren, Torsdagsbrev nr 1, 23 september 1999
- En ytterligare utmaning är att se till att Sverige tar sitt fulla
ansvar i det europeiska samarbetet. Det förutsätter ett
fullvärdigt medlemskap i valutasamarbetet, vilket också är
viktigt för en långsiktigt god ekonomisk utveckling.
På dagordningen står bland annat utvidgningen. Det är
självklart att vi måste stötta våra närmaste grannar
Estland, Lettland, Litauen och Polen. Och vi måste driva på
så att den europeiska unionen redan i Helsingfors i december beslutar att
inleda förhandlingar också med Lettland och Litauen
Bo Lundgren på DN Debatt 99-09-12
"Borgerliga banden
rekordstarka"
Slutligen gäller ytterligare en viktig utmaning Sveriges roll i det
nya Europa som nu formas genom EU:s utvidgning, den gemensamma valutan och
framväxten av en ny freds- och säkerhetsordning.
Också i Europapolitiken finns en gemensam grund. Det var
fyrpartiregeringen som förhandlade fram medlemskapsavtalet och
fullföljde en tidsplan som så många då trodde var
alldeles för ambitiös.
Regeringens val att ställa Sverige vid sidan när
den gemensamma valutan införs har
begränsat vårt lands inflytande inom den europeiska unionen och lett
till en sviktande tilltro hos näringslivet till dess möjligheter att
från svensk botten kunna konkurrera på lika villkor.
I dag ställs krav på att kunna presentera en politik som drar
de fulla konsekvenserna av vårt EU-medlemskap för att vi också
fullt ut skall kunna ta till vara medlemskapets alla möjligheter.
Detta kommer ovanpå den uppgift som följer av att Sverige under så lång tid har halkat
efter andra jämförbara länder i tillväxttakt och
därmed välståndsutveckling. Redan uppgiften att vända
den utvecklingen kräver att gamla sanningar omprövas och nya
lösningar prövas.
Hela
artikeln
Bo Lundgren som nyvald partiledare om EMU
Bo Lundgren om sin bok: "När bubblan
brast"
Ur Medborgaren nr 1/98
Varför har Du skrivit boken?
- Flera skäl. Under den tid vi tvingades hantera bankkrisen
strävade jag efter så stor öppenhet som möjligt. Det finns
all anledning att i bokform redovisa vad som egentligen hände och vilka
våra överväganden var.
Ett annat skäl är naturligtvis att parallellt beskriva den
ekonomiska utvecklingen i början av 1990-talet och vilka orsakerna till
såväl bankkrisen som den djupa krisen i hela den svenska ekonomin
var.
Kom läget i den finansiella sektorn som en överraskning
når Du tillträdde som statsråd i oktober 1991?
- Nej, det gjorde det inte. Redan i september 1990 började det som
kom att kallas finansbolagskrisen när Finansbolaget Nyckeln ställde
in betalningarna och senare gick i konkurs. Det fanns visserligen många
som hävdade att bankerna aldrig skulle kunna drabbas eftersom de hade
bättre säkerheter för sin kreditgivning. Vi hade emellertid
fått klart för oss redan kring årsskiftet 1990/91 att
problemen var stora i statliga Nordbanken och strax innan regeringen
tillträdde hade vi också fått information om problem i
Första Sparbanken.
Vilka var egentligen orsakerna till bankkrisen?
- Grundläggande var den socialdemokratiska regeringens och
Riksbankens oförmåga att hantera överhettningen i Sveriges
ekonomi efter 1985. Regeringen hade haft möjlighet att strama åt,
vilket Kjell-Olof Feldt numera ångrar att man inte gjorde, och
därmed hindra spekulationsbubblan från att i vart fall bli så
stor som den blev med de förödande konsekvenser det förde med
sig. När man inte lyckades med det fanns det en möjlighet för
Riksbanken att strama åt penningpolitiken genom att höja
räntan. Så blev det heller inte. Det intressanta är att det
finns en person som satt på bägge stolarna och som således
misslyckades på två sätt. Erik Åsbrink, den nuvarande
finansministern, var statssekreterare i Finansdepartementet och dessutom efter
valet 1985 ordförande i riksbankfullmäktige.
Är Du nöjd med sättet som ni hanterade bankkrisen
på?
- När åttiotalslånen väl hade beviljats fanns
ingen återvändo. De bristfälliga säkerheterna som
föll i värde gjorde att kreditförlusterna blev enorma. Det vi
kunde göra var att se till att betalningssystemet förblev stabilt
så att inte kreditförsörjningen äventyrades. I övrigt
kunde vi försöka vidta åtgärder som minskade de negativa
verkningarna. Vi valde att hantera problemen öppet och inte, som
tyvärr skett på sina håll i Asien, skjuta dem under mattan.
Jag tror att det hade betydelse för det förtroende vi fick.
- Vi använde också metoder som nu i efterhand har gjort det
möjligt att få tillbaka väldigt mycket av de pengar som vi
tvangs sätta in. Det känns kanske litet bittert att vi under
vår tid fick sätta in ungefär 65 miljarder kronor för att
rädda insättare och fordringsägare i bankerna till följd av
den dåliga politik som socialdemokraterna fört under
åttiotalet. Nu skördar den socialdemokratiska regeringen vinster
genom att kunna återvinna en hel del av det som satsades till följd
av vår krishantering.
Moderata
ledamöter av Riksbanksfullmäktige - Superbunkern
Pernilla Ström i DN 98-03-21
om Bo Lundgrens bristande bubbla
Kjell-Olof Feldt
Erik Åsbrink
Bank-
och Finanskrisen