Anders Borg Hur långt är ett snöre? Urban Bäckström om Bank- och Finanskrisen Tillgång och efterfrågan News Home |
Home - Index -
News - Krisen 1992 - EMU - Cataclysm -
Wall Street Bubbles - Huspriser
Organisationen Svenskt Näringsliv har låtit de tre ekonomerna Ulf Jakobsson, Jan Herin och Anders Rydeman analysera det s k offentliga överskottsmålet på 2 procent av BNP över en konjunkturcykel. Är det inte isället så att ett överskott möjligen kan motiveras kortsiktigt som ett sätt att under en lågkonjunktur kunna vidta en större stimulans utan att underskrida EU:s gräns på 3 procent av BNP i form av underskott? Den offentliga sektorns skuld (d) i procent av BNP bestäms av realräntans relation till den reala tillväxten (/\) samt av det s k primära saldot (q) - dvs skillnaden mellan utgifter och inkomster utom räntetransaktioner. En farlig skuldutveckling är alltså en funktion av om realräntan är högre än tillväxten och om det finns ett stort primärt budgetunderskott i botten. Den diskussion som nu borde vidta - gärna i en offentlig utredning - är vilka konsekvenser för stabiliseringspolitiken som ett slopande av överskottsmålet skulle innebära. Å ena sidan skulle en skattesänkning finansierad med överskottet (enligt Bäckströms modell) leda till en finanspolitisk stimulans, som dock skulle kunna komma lägligt om slopandet sker om ett antal år när konsjunkturen viker. Å andra sidan skulle "fallhöjden" minska vid kommande lågkonjunkturer samtidigt som den demografiska påfrestningen skulle bli något större utan ackumulerat saldo om några decennier. Överskottsmålet för budgeten bestämdes på ad hoc-mässiga grunderÖverskottsmålet för budgeten bestämdes på ad hoc-mässiga grunder Jag argumenterade själv som riksbankschef vid den tiden för att överskottsmålet skulle vara så ambitiöst att den offentliga skuldsättningen, som vid mitten av 1990-talet accelererade i snabb takt, inte bara kunde bromsas utan också vändas i en nedgång. Med en offentlig bruttoskuld motsvarande cirka 40 procent av bruttonationalprodukten (BNP) har Sverige en skuld som relativt sett tillhör de mindre i EU och även är bland de lägsta i hela OECD-området. Räknat netto, det vill säga inklusive den offentliga sektorns finansiella tillgångar, har den offentliga sektorn i dag till och med en finansiell nettoförmögenhet på cirka 15 procent av BNP. Det svenska budgetmålet är också väsentligt mera ambitiöst än de budgetkrav som är en viktig del i den europeiska stabilitetspakten. Ser vi till enskilda EU-länder, har Sverige det mest ambitiösa budgetmålet av alla. Överskottsmålet innebär att den offentliga förmögenhetsuppbyggnaden kommer att fortsätta. Budgetpolitiken resulterar härigenom i en förskjutning av förmögenhetsbildningen från privat till offentlig sektor. Kommentar av Rolf Englund: Urban Bäckström fortsätter: Kommentar av Rolf Englund: Urban Bäckström fortsätter: Den strategi som överskottsmålet är en del av bygger på att vi arbetar med underskott som är betydligt större än vad EU:s stabilitetspakt i dag tillåter. P J Anders Linder håller med Svenskt Närigslivs chef: Årtionden med höga skatter har proletariserat den svenska medelklassen SOU 2002:16, Stabiliseringspolitik i valutaunionen, slutbetänkande samt underlagsrapporter Den borgerliga regeringen 1991-94 lämnade efter sig ett jättelikt statligt budgetunderskott och havererade offentliga finanser. |